Lovestorm (Candystorm)
Lovestorm kort fortalt
En lovestorm betegner et fænomen, hvor organisationer eller enkeltpersoner modtager en massiv mængde positiv opmærksomhed på sociale medier over kort tid. En lovestorm er således shirtstormens positive modsætning.
Ordet ‘Lovestorm’ opstod ifølge visse kilder som begreb i Danmark i forbindelse med tv-programmet På røven i Nakskov fra 2015. Lokale borgere på Lolland-Falster følte sig stødte over programmets fremstilling af Nakskov og Lolland-Falster og dannede bevægelsen ‘Lolland-Falster Lovestorm’. Bevægelsen oplevede en reel lovestorm, hvor mere end 20.000 personer blev medlemmer af bevægelsens Facebookside i løbet af få dage*.
Efterfølgende blev ordet taget op af den danske presse og udbredt blandt den danske befolkning. I 2019 blev ordet ‘Lovestorm’ endelig officielt indlemmet i Den Danske Ordbog**.
Candystorm kom først
Et anerkendt synonym for ‘lovestorm’ er ordet ‘candystorm’, der ikke benyttes så meget i Danmark, men til gengæld er udbredt i Tyskland, hvor det har sin oprindelse. Ordet blev brugt i Tyskland allerede i 2012 og er dermed ældre end det danske ‘Lovestorm’-begreb. Mange kilder tildeler politikeren Volker Beck æren for at opfinde og udbrede candystorm-begrebet i forbindelse med kollegaen Claudia Roths genvalgskampagne i 2012. Volker Beck beskrev den pludselige og massive mængde positive støtte på Twitter til Claudia Roths kandidatur som en ‘candystorm’ og de tyske medier løb med begrebet***.
Lovestorms som markedsføring
Lovestorms kan forsøges benyttet som led i en marketingstrategi. Det er dog ofte meget svært at planlægge sig til den virale effekt og mængde af positive udmeldinger, som opstår spontant ved ‘naturlige’ lovestorms. Derudover bør man, før man forsøger at sætte kunstigt gang i en lovestorm, overveje, om det kan ende med at give bagslag. På sociale medier er autenticitet vigtigt, og hvis brugerne opdager, at en lovestorm er fremprovokeret med kommercielle interesser for øje, så kan den positive tilslutning hurtigt blive vendt til negative kommentarer og kritik. I værste fald kan et forsøg på at generere en lovestorm ende i en shitstorm. Omvendt kan shitstorms også vendes til lovestorms.
Shitstorms kan blive til lovestorms
Et eksempel på en shitstorm, der blev til en lovestorm, er shitstormen mod COOP i 2017. Kritikken af COOP opstod, da koncernen rullede sin ‘Øktober’-kampagne ud samtidigt med, at koncernens uafhængige magasin, Samvirke, kørte et tema om pesticider i konventionelle fødevarer. Særligt billedvalget i magasinet blev kraftigt kritiseret af repræsentanter for det danske landbrug, og en række af koncernens butiksejere valgte helt at boykotte magasinet. Ifølge COOP oplevede koncernen i forlængelse af shitstormen i de etablerede medier en lovestorm på sociale medier med stor opbakning til Samvirke og magasinets ret til at skrive om de emner, som de ønsker. Salget af økologi i COOPs butikker steg endvidere med 10 % fra september til oktober 2017****.
Kilder:
*Lollandfalsterlovestorm.wordpress.com
**Ordnet.dk
***kommunikationsforum.dk
****Bureaubiz.dk
Tilbage til ordbog