Linkprofil
Hvad er en linkprofil?
Der kan ikke herske nogen tvivl om, at links er en vigtig del af dit SEO-arbejde og placeringerne i søgemaskinerne. Det er ikke uden grund, at linkbuilding ofte bliver kaldt for en disciplin for sig selv. At indhente links er nemlig ikke nogen nem opgave, men arbejdet betaler sig. En stærk og troværdig linkprofil er nemlig med til at fortælle Google, at din hjemmeside er fyldt med godt indhold, som fortjener mere trafik – og som derfor placeres øverst i søgeresultaterne. Linkbuilding er med andre ord den vigtigste del af off-page SEO. Men hvad er en linkprofil egentlig, og hvordan sikrer man sig, at den er både stærk, varieret og troværdig?
Hvad er en linkprofil?
Din linkprofil er en samlet oversigt over alle de links, der kommer fra andre hjemmesider til din. Du kan få et overblik over alle indgående links med værktøjer som fx Ahrefs eller Majestic. Disse indgående links kaldes også for backlinks og har stor betydning for dine SEO-resultater. Et link fra en anden hjemmeside fungerer nemlig som en ”anbefaling” af din side. Får du mange anbefalinger, bliver det tydeligt for søgemaskinernes robotter, at dit indhold er værd at bruge tid på. Derfor er det vigtigt med en stærk linkprofil. Desværre kan man ikke blot sige, at jo flere backlinks, jo bedre. Tidligere var kvantiteten det vigtigste, og man kunne sagtens ranke højt med mange links af dårlig kvalitet. Men Googles robotter og algoritmer bliver hele tiden klogere. Derfor er der en række faktorer, som man bør være opmærksom på i arbejdet med at opbygge en stærk linkprofil.
En god linkprofil er varieret og troværdig
Google bliver hele tiden bedre til at gennemskue, hvad der er organisk, og hvad der er købt og betalt. Det samme gælder for links. Som udgangspunkt er det strafbart at købe links. I dag er konkurrencen dog så stor på en del søgeord, at man kan blive nødt til det. At købe links kan også godt give mening, så længe de købte links indgår som en naturlig del af en troværdig og varieret linkprofil. Det er nemlig afgørende, at din linkprofil virker organisk og naturlig. Det samme gælder for antallet af links – en naturlig linkprofil vil langsomt blive bygget op og hele tiden udvikle sig. Hvis man får 1000 links på én dag eller fra en række domæner, som Google kan se har samme ejer, kan det gøre mere skade end gavn.
Sådan skaber man variation i sine links
Variation er altså et nøgleord, når det gælder ens linkprofil. De indgående links bør komme fra forskellige sider og domæner – og ikke kun fra sider med høj domæneautoritet. Jo flere links, man får fra den samme side, jo mindre værdi vil hvert link give. Derfor er variation nøglen til at få maksimal værdi for hvert eneste link. Man bør også forsøge at variere ankerteksten – og også indhente links helt uden ankertekster. Selvom det giver ekstra værdi at linke på en ankertekst, der samtidig indeholder eller er dit søgeord, gennemskuer Google hurtigt fidusen, hvis alle dine links har samme ankertekst. Derfor bør man også her tænke i variation. Det kan være en idé at linke på mere sandsynlige tekster som ”klik her”, ”besøg siden” eller ”kilde”. Man kan også helt droppe ankerteksten og i stedet få et link på et billede.
Skab en stærk linkprofil
Det er altså tydeligt, at indgående links har stor betydning. En stærk linkprofil er med til at øge din sandsynlighed for at ranke højt. Det vigtigste er, at de indgående links virker troværdige og naturlige. Derudover bør der være en vis variation i de hjemmesider, man får links fra. En stærk linkprofil består altså af forskellige links, der har relevans og/eller relation til din hjemmeside. Eksempler på sådanne links er:
- Link fra linkkataloger – helst brancherelevante
- Links fra personer i dit netværk
- Links fra relaterede hjemmesider
- Links fra blog og blogindlæg
- Links fra leverandører, samarbejdspartnere og/eller forhandlere