Landingsside

Hvad er en landingsside?

En landingsside (landing page) er den side på dit website, som brugeren lander på, når denne eksempelvis har klikket på din annonce – hvis du bruger Google Ads. Du indstiller landingssiden i oprettelsen af dine annoncer i det første felt. Feltet hedder ‘Endelig webadresse’. En landingsside kan være forsiden, kontaktsiden, kategorisiden, produktsiden m.m. Hvis du ønsker at optimere en landingside til et bestemt søgeord, kan du opnå højere rangering i Googles organiske søgeresultater. Alt efter formålet med din landingsside vil strukturen og indholdet på siden variere.

Den rette landingsside kan give høje konverteringer, men det kræver at siden er informativ og handlingsorienteret. Har siden fx et billede af en PC, beskrivelse af dens specifikationer, anmeldelser, en klar pris og en “bestil PC nu” knap, er der langt større chance for konvertering, end hvis brugeren kommer ind på forsiden og selv skal klikke frem til at finde produktet. De fleste vil her gå tilbage til Google for at finde et bedre søgeresultat, og siden vil opleve en høj bounce rate og lavere salg via Google Ads. Det samme gør sig gældende, hvis landingssiden ikke er søgeordsoptimeret til søgemaskinerne. Hvis brugeren, som søger efter “ny PC”, ikke kan finde dig på første side af Googles søgeresultater, så er sandsynligheden for at få et salg lav.

Det er også vigtigt at dine nøgleord er tematisk grupperende, så de rette landingssider vises for de relevante søgeord. Med Google Analytics kan du effektmåle dine Google Ads kampagner og se hvor mange organiske konverteringer, du får.

Trafikkilder til din hjemmeside er bl.a.:

  • Google – organiske søgeresultater
  • Google – paid ads gennem Google Ads-annoncering (search- og displayannoncering)
  • Direct – brugere som tilgår din hjemmeside via din URL
  • Nyhedsbrev – gennem links i dit nyhedsbrev
  • Paid social – paid ads gennem Facebook Ads, Instagram Ads og andre sociale medier
  • Organic Social – gennem links fra opslag på sociale medier
Tilbage til ordbog