Hreflang attribute
Hvad er Hreflang attribute?
Findes din hjemmeside i flere versioner og på flere sprog, kommer man ikke uden om vigtigheden af et Hreflang attribute. Nogle kalder det også for et Hreflang tag. Uanset navnet er der tale om et HTML tag, som bruges i forbindelse med international SEO. Tagget bruges nemlig til at fortælle den pågældende søgemaskine, at man gerne vil målrette sin side til et specifikt sprog. På den måde kan man skabe flere versioner af sin side, som tilpasses den enkelte bruger og kun vises for dem, det er relevant for. Med andre ord kan et Hreflang attribute sikre, at både sprog, valuta, leveringsbetingelser og mange andre detaljer tilpasses til den enkelte besøgende på din hjemmeside.
Hreflang er et uundværligt tag for dig, der satser på international SEO. Det er nemlig et tag, der bruges til at fortælle Google, at den samme side findes på flere forskellige sprog. De forskellige versioner vil variere i sprog, valuta og andre detaljer, der afhænger af den besøgendes lokalitet. Når man bruger sit Hreflang attribute optimalt, sikrer det, at den besøgende får vist den mest relevante og brugbare side ud fra dennes sprogindstillinger. Det er ikke kun med til at forhindre duplicate content, men er også en fordel i Googles øjemed. Arbejder man med international SEO, må man altså også nødvendigvis arbejde med Hreflang tags.
Implementeringen af et Hreflang tag kan foregå gennem ens XML sitemap, direkte i http-header eller på enkeltsideniveau. Hreflang attributes understøttes pt. ikke af Bing, men af andre store søgemaskiner som Google, Yahoo og Yandex. Herhjemme er det mest Google, der er relevant, men man skal huske, at Bing er stort i nogen andre lande.
Fordelene ved Hreflang attribute
Hvis man arbejder med international SEO og har sin hjemmeside på flere sprog, er der mange fordele ved at bruge et Hreflang tag. Først og fremmest er det en fordel, at man kan målrette efter sprog. Selvom man kan geo-målrette i Google Search Console, er sproget et mere specifikt parameter. I mange lande taler man nemlig flere forskellige sprog. Derfor giver det mening at bruge et Hreflang tag til at målrette på sprog frem for geografisk placering eller land. Det er samtidig en fordel i mange søgemaskiners øjne, da det er et udtryk for, at du målretter din hjemmeside og dermed arbejder for at levere en bedre brugeroplevelse.
Undgå duplicate content
En af de største fordele ved at bruge et Hreflang attribute er, at man helt går udenom risikoen for duplicate content. Har man flere versioner af den samme hjemmeside, hvor kun små ting som enkelte ord er ændret, kan man risikere at blive straffet af søgemaskinerne. Der er ikke mange, der har tid eller penge til at lave en hel hjemmeside om for at tilpasse den til et nyt sprog. Derfor er det ofte kun de mindste ting, der bliver ændret – fx når man ændrer sproget fra engelsk til amerikansk. Hvis man ikke bruger et Hreflang tag, kan søgemaskinens robotter ikke vide, at der er tale om den samme side. Derfor kan man blive straffet for at have ”kopieret” indhold og miste sine gode placeringer, selvom man egentlig kun har kopieret fra sig selv.
Mere tiltro og troværdighed
Søgemaskinerne belønner dig for at målrette din hjemmeside til den enkelte besøgende sprog. Det giver nemlig en bedre brugeroplevelse. Og det er noget, som de besøgende også vil takke dig for. Helt ubevidst giver det nemlig en bedre følelse af tillid og troværdighed, hvis man lander på en side, der skriver på ens sprog og bruger den rigtige valuta. Kommer man derimod ind på en side, hvor teksten er på et andet sprog og valutaen forkert, vil man tøve med at handle der. At bruge et Hreflang tag er derfor også en stor fordel for konverteringen på din internationale hjemmeside.
Tilbage til ordbog