Google Tag Manager

Hvad er Google Tag Manager?

Google Tag Manager (forkortet GTM) er et værktøj og en gratis tjeneste udviklet af Google, der giver dig mulighed for at administrere og implementere forskellige tags, sporingskoder og scripts på din hjemmeside – uden at skulle ændre i selve websidens kildekode. Det gør det samtidig langt nemmere at teste og optimere diverse tracking da der også er indbygget preview/test funktion, så man kan sikre, at det fungerer efter hensigten, inden noget udgives.

Google Tag Manager bliver brugt af mange til at centralisere diverse sporingskoder såsom Google Analytics, Facebook Pixel, remarketing osv.

Hvad benyttes Google Tag Manager til?

Google Tag Manager gør det nemt at implementere og styre alle dine sporingskoder til indsamling af data om brugeradfærd på din hjemmeside. Google Tag Manager integrerer endda problemfrit med forskellige tredjepartsplatforme som LinkedIn Insight Tag, Facebook Pixel osv. Dette giver dig mulighed for at administrere alle dine tags ét sted. Se en oversigt over alle indbyggede integrationer her.

En af de klare fordele ved Google Tag Manager er, at man kan definere ultraspecifikke triggers på sine scripts og sporingskoder. Hvis man eksempelvis ønsker, at et script skal blive synligt på en bestemt side eller når noget bestemt er sket på en side. Det giver dig dermed også muligheden for at skabe unikke hændelser i Google Analytics.

Overordnet set gør Google Tag Manager det lettere for dig at administrere og optimere din onlinemarkedsføring og sporingsindsats uden dybdegående teknisk viden eller konstant involvering af udviklere.

 

Guide til at oprette Google Tag Manager konto

Tilbage til ordbog