Google Ads remarketing
Hvad er remarketing?
Vi ved alle sammen godt, at det oftest kræver mere end ét besøg på én hjemmeside, før vi er overtalt til at bruge vores penge hos netop den virksomhed. Vi skal jo lige tænke over det. Undersøge markedet. Researche priser. Er det nu dem her, jeg skal vælge? Findes der andre alternativer? Har jeg nu virkelig brug for de par sko?
Måske bliver vi blot afbrudt midt i vores køb og glemmer alt om produktet.
… Her er det, at dine data fra Google Analytics kan hjælpe dig med at fange de kunder, som måske ikke forelsker sig i dig ved første øjekast, men som lige skal bruge lidt mere betænkningstid.
Hvis du vil sikre dig, at dine besøgende ikke glemmer dig, er du nødt til at være i ”top of mind”, og det kan du gøre med remarketing. Remarketing er ”en strategi som anvendes til at re-engagere kunder som tidligere har vist interesse for din service eller produkt ved at annoncere overfor disse personer”.
Du kan læse mere om remarkering generelt i vores ordbog her.
Hvad er remarketing i Google Ads?
I Google Ads anvendes remarketing til at målrette annoncer mod målgrupper som defineres i enten Google Analytics, fra din YouTube-kanal, fra en e-mail liste eller som tilsvarende målgrupper i Google Ads (en form for look-a-likes baseret på Googles algoritmer).
Målgrupperne kan blandt andet være besøgende på en specifik side, besøgende der tidligere har købt, besøgende der har forladt indkøbskurven, set en YouTube-video fra din kanal eller meget andet.
Uanset om du vil annoncere på Displaynetværket med displaybannere, på YouTube med video-annoncer eller på søgenetværket med tekstannoncer, så kan du bruge remarketing. Den eneste forskel på remarketing og standard Display- og søgeannoncering, er målretningen.
Med remarketing eksponerer du dine annoncer til brugerne i dine målgrupper, hvor du i standard annoncering målretter mod søgeord, emner, placeringer, interesser m.m.
Mulighederne inden for Google Ads Remarketing er:
- Standard Remarketing – Giver dig mulighed for at vise annoncer til dine tidligere besøgende, når de browser rundt på websteder og apps på Displaynetværket
- Dynamisk Remarketing – Giver dig mulighed for at vise annoncer til tidligere besøgende, indeholdende de produkter eller tjenester, de har set på din hjemmeside
- Remarketing for mobilapps – Hvis nogen har brugt din mobilapp, giver Google Ads dig mulighed for at vise annoncer til dem, når de bruger andre mobilapps
- Remarketinglister for søgeannoncer – også kendt som RLSA. Giver dig mulighed for at målrette mod tidligere besøgende på Søgenetværket. Du kan målrette og tilpasse søgeannoncer til disse tidligere besøgende, mens de søger på Google og Googles søgepartner-websteder
- Video Remarketing – Giver dig mulighed for at vise annoncer til personer, der har interageret med din YouTube-kanal eller andre videoer. Du kan vise dem annoncer på YouTube eller via videoer og websites på Displaynetværket
- E-mail-liste Remarketing – Også kendt som customer match. Hvis du har en liste over e-mails fra dine kunder, kan du uploade dem til Google Ads. Denne funktion giver dig mulighed for at vise annoncer til dem, hvis de er logget ind på Google Søgning, Gmail eller YouTube.
Som en bemærkning skal det lige noteres, at selvom remarketing er et kraftfuldt værktøj til at booste din konverteringsrate og din omsætning, så kræver det at din hjemmeside har nok trafik – og gerne nye brugere kontinuerligt. For ellers viser du bare dine annoncer til de samme mennesker, igen og igen.
Samtidig er der et minimumskrav for listernes størrelse, før annoncerne kan vises. På Google Displaynetværket, YouTube og Gmail skal dine målgrupper minimum indeholde 100 aktive brugere de sidste 30 dage. På søgenetværket skal de minimum indeholde 1.000 aktive brugere de sidste 30 dage.
Opsætning af remarketingliste i Google Analytics
Som med alt andet inden for betalt trafik, skal du starte med at analysere dine data og bruge dem til at lægge din strategi for din remarketing.
Inden du går i gang med at oprette dine målgrupper, skal du beslutte dig for hvilke besøgende du vil målrette dine annoncer mod. Der er et utal af muligheder for at segmentere dine målgrupper, som eksempelvis:
- Ud fra en specifik produktside de har besøgt
- Besøg på en specifik side i din check-out proces
- Demografisk
- Geografisk
- Baseret på en specifik side, de ikke har besøgt.
Når du har lagt din strategi skal du i gang med opsætningsarbejdet i Analytics. Her starter du med at aktivere remarketing på din Google Analytics konto.
Når du har aktiveret remarketing skal du ind og opsætte dine målgrupper. Her skal du ind under ’Målgruppedefinitioner’ og derefter ’Målgrupper’.
Opret din remarketing-kampagne i Google Ads
Efter du har oprettet dine målgrupper i Analytics skal du gå ind på din Google Ads konto og oprette din remarketing-kampagne. Log ind på Google Ads og gå ind på kampagner og tryk på plusset under din graf.
Opret ny kampagne
- Vælg ny kampagne og vælg det mål, som du har sat for din kampagne. Det kan for eksempel være salg
- Vælg en kampagnetype du vil bruge til din remarketing. Det kunne være Displaynetværket
- Indtast så dit website og klik på ’fortsæt’
- Vælg geografisk målretning, sprogindstilling, budgivning og dagligt budget ud fra dine mål
- Hvis du klikker på yderligere indstillinger får du mulighed for at indstille frekvensbegræsning, specifik målretning for enheder samt ekskludering af indhold
- Nu skal du oprette din første annoncegruppe. Her starter du med at give annoncegruppen et navn. Derefter skal du vælge dine målgrupper under ’Remarketing og tilsvarende målgrupper’
- Her klikker du på Besøgende på websitet og du vil få vist din remarketingliste, som du tidligere oprettede i Analytics (såfremt du har Google Ads og Analytics tilknyttet, hvilket er et krav
- Når du har valgt dine målgrupper skal du oprette din første annonce ved at klikke på + NY ANNONCE
- Her kan du vælge mellem en responsiv annonce eller at uploade displayannoncer (statiske billedannoncer).
Har du lavet displaybannere til kampagnen og vil uploade disse trykker du på ’Upload displayannoncer’, hvor du enten kan trække dine filer over i feltet eller klikke på ’Vælg filer, der skal uploades’. Vil du oprette en responsiv annonce har du mulighed for at tilføje to overskrifter, en beskrivelse, et virksomhedsnavn, logo samt to billeder – et kvadratisk og et liggende format. Værktøjet kan scanne dit website for billeder, du kan uploade dine egne eller bruge Googles arkiv.
Når du har oprettet dine anonncer klikker du på ’Gem’ og ’Opret kampagne’.
Det var det. Nu er din remarketing-kampagne klar til at køre.
Tilbage til ordbog