Facebook Pixel

Hvad er en Facebook Pixel?

Facebook Pixel er et stykke sporingskode, som installeres på din hjemmeside for at måle, optimere og opbygge målgrupper til annoncering via Facebook og Instagram. Det gør det muligt at spore brugeradfærd efter klik på dine annoncer og dermed få indsigt i, hvordan dine kampagner performer.

Når en besøgende interagerer med din hjemmeside – fx ved at se et produkt, tilføje til kurv eller gennemføre et køb – sender Facebook Pixel hændelsesdata tilbage til Meta Ads Manager. Disse data bruges til at:

  • Måle konverteringer og forstå, hvilke annoncer der skaber resultater
  • Optimere visning af annoncer mod personer med størst sandsynlighed for at konvertere
  • Opbygge brugerdefinerede målgrupper baseret på besøg og handlinger
  • Oprette lookalike-målgrupper til skalering af kampagner

Facebook Pixel registrerer både standardhændelser (som køb, leads, tilmeldinger) og brugerdefinerede hændelser, der kan tilpasses til specifikke handlinger på din hjemmeside.

Efter indførelsen af øget databeskyttelse (bl.a. iOS 14.5) er det blevet sværere at spore brugere via browser alene. Derfor anbefaler Meta, at man kombinerer Facebook Pixel med Conversion API (serverbaseret sporing) for at få mere præcise og robuste data.

Opsætningen kræver indsættelse af pixel-koden i hjemmesidens <head>-sektion, eller via e-handelsplatforme og værktøjer som Google Tag Manager. Når den er aktiv, kan du bruge dataene til at justere dine annoncer, målretning og budget mere effektivt – og dermed øge dit afkast på annoncering.

Tilbage til ordbog