Facebook Ads marketing
Hvorfor Facebook marketing?
Facebook Ads er en rigtig god måde at få gang i sin Facebook marketing på. Vi kender alle sammen Facebook. Vi bruger det hver dag og ser flere og flere nyhedshistorier undfanget på Facebook. I Danmark har 77% af befolkningen en Facebookprofil, så det er ikke overraskende, at virksomheder gerne vil have, at deres marketing også når Facebook.
Facebook er forgangsmedie for at gøre internettet socialt. Derfor bør Facebook markedsføring være aktuelt i enhver virksomheds kommunikations- og marketingafdeling.
Hvad er Facebook marketing?
I Facebook marketing gælder et andet regelsæt end i traditionel markedsføring. Her er der intet, der er monolog – alt er en ligeværdig dialog, hvor man interagerer med sine følgere. Indholdet skal desuden tale til modtageren, og derfor er det en god ide at gøre brug af native content.
Selv om Facebook er en platform med begrænsede designmuligheder, kan man sagtens udvikle koncepter, som er strømlinet med virksomhedens visuelle og kommunikative identitet og samarbejder med sideløbende kampagner.
Marketing på Facebook dækker over både virksomheders tilstedeværelse (Organic Facebook) og annoncering (Facebook Ads).
Hvordan annoncerer man på Facebook?
Annoncering på Facebook kaldes Facebook Ads. Det kan modsat Google Ads kan skabe et fællesskab om produktet hjulpet af Facebooks egne funktioner. Oplysningerne på Facebook brugernes profiler gør det muligt at ramme en præcis demografi med Facebook annoncering.
Fordelen ved at reklamere med Facebook Ads er, at brugerne selv har udfyldt en række informationer om sig selv. Det er derfor muligt at målrette Facebook annoncering efter specifikke oplysninger, så det kun er de brugere, for hvem produktet er relevant, der ser annoncerne. Du kan målrette dine Facebook Ads ud fra følgende oplysninger:
- Placering, sprog, uddannelse
- Alder, køn, fødselsdag, civilstand
- Interesser og ting vedkommende ”synes godt om”
- Venner af brugere, der allerede har vist interesse for din side
- Man kan derudover også drage fordel af det store fællesskab, der allerede eksisterer på Facebook. Når en bruger ”synes godt om” din side, vil dette blive omtalt for vennerne, og kampagnen vil dermed sprede sig som ringe i vandet.
Facebook Ads giver dig yderligere muligheden for at skabe en social event omkring dit produkt eller dit brand. Vi stoler som forbrugere meget mere på en vens anbefaling frem for en reklames. Derfor kan det virkelig betale sig at få brugerne selv til at reklamere for dig.
Facebook giver dig også et sæt data på dine Facebook Ads, som du kan analysere og dermed blive klogere på, hvor godt annoncerne klarer sig hver især – på samme måde som Google Ads. Du vil modtage oplysninger om antallet af klik og de demografiske oplysninger på dit ”publikum”. På den måde er det nemmere for dig at skabe annoncer, ud fra hvad der virkelig virker.
Tilbage til ordbog