CPA (Cost Per Acquisition)
Hvad står CPA for?
CPA er en forkortelse for Cost Per Acquisition, hvilket på dansk betyder. Pris pr. konvertering. CPA bliver typisk defineret ud fra konverteringer på en hjemmeside. Vi taler altså ikke længere om, hvad omkostning for trafikken har været, men omkostningen for handlingen på hjemmesiden.
Lad os se på et eksempel:
Du får i dag 30 klik på din Google Ads-annonce. Hvert klik koster dig 3 kr., og du får én konvertering.
Du har derfor en CPA på 90 kr.
For at udregne din CPA skal du dividere din samlede omkostning med antal konverteringer
Vores anbefaling til CPA
Uanset hvilke medie du annoncerer på, skal du fokusere på din CPA – altså hvad du betaler for pr. konvertering.
Det giver dig mulighed for at allokere dine budgetter på de trafikkilder, som giver dig den bedste ROI.
Hvis du bruger Google Ads, så benyt dig af konverteringssporing, da det giver dig et rigtig godt billede af din CPA på Google Ads.
Du kan sætte Ads op til at målrette efter konverteringer, CPA-budgiving, som kan lade sig gøre efter 30 dage med konverteringssporing og min. 15 konverteringer.
Tilbage til ordbog