Sådan vælger du det rigtige SoMe-format

En lynguide til at vælge det rigtige format
13/09/2022 · Organic social, Paid social
Illustration af billedformater SoMe
13/09/2022 · Organic social, Paid social

Som professionel virksomhed er det vigtigt at udnytte de sociale mediers muligheder og tilpasse content til mediets formater. Nedenfor viser vi, hvilke billedformater der anbefales til de mest populære sociale medier.

Billeder og videoer er bærende elementer på nærmest alle sociale medier. Derfor er det afgørende for virksomheder, at kvaliteten er i top, og billedmaterialet tilpasset det enkelte mediet og dets format. Sandsynligheden for at blive set, og brugeroplevelsen stiger nemlig, hvis man sørger for at bruge de rigtige billedformater på de rigtige sociale medier. 

Det kan dog være lidt af en jungle at finde rundt i, hvordan man skal tilpasse billederne til de forskellige sociale medier og de billede- og videomuligheder, de hver især har. For det ene format fungerer måske i et opslag på det ene medie, men ikke det andet, mens et helt tredje format kan være optimal til Stories, Reels eller en TikTok. 

Derfor giver vi dig her en oversigt over, hvilke formater du skal bruge på de forskellige sociale medier og til forskellige formål.

1:1. format illustration
  • Facebook-opslag 
  • LinkedIn-opslag 
  • Pinterest-videoer med standardbredde
  • Pinterest-videoer med maks bredde 
  • Karruselpins på Pinterest
  • Facebook historier 
  • Instagram Stories  
  • Instagram Reel
  • Facebook Reel  
  • TikTok
  • TikTok Stories 
  • Pinterest-videoer med standardbredde
  • Idé-pins på Pinterest
9:9 format illustration
4:5 format illustration
  • Instagram-opslag 
  • LinkedIn-opslag
  • Statiske pins på Pinterest 
  • Pinterest-videoer med standardbredde
  • Karruselpins på Pinterest
2:3 format illustration
16:9 format illustration
  • Pinterest-videoer med maks bredde
  • YouTube-videoer

Sådan ser det ud, hvis du ikke bruger det anbefalede format

Mange af de sociale medier godtager andre formater end de anbefalede. For eksempel kan man sagtens lave en Story på Instagram med et billede i 1:1- eller 4:5-format. Men vælger man det, udnytter man ikke pladsen på skærmen. Billedet bliver mindre, det bliver sværere at afkode billedets indhold, og brugeroplevelsen bliver dårligere. I et Facebook-opslag fungerer det også godt med et 4:5-format – men kun på smartphone. På computeren vil billedet ikke være tilpasset, og der vil være dele af skærmen, som blot er en ensfarvet baggrund.

Nedenfor har vi illustreret, hvordan det kommer til at se ud, hvis du ikke følger de anbefalede billedformater på Facebook og Instagram.

Facebook-opslag

1:1-format anbefales til Facebook, da 4:5 ikke tilpasser sig desktop og efterlader en ensfarvet baggrund af billedet.

Illustration mobil og laptop

Instagram Story

Til Instagram Stories anbefales 9:16-formatet, da de øvrige formater efterlader en ensfarvet baggrund.

illustration af bruge af formater