Inden man kan begynde at opbygge og designe hjemmesiden og producere content, skal I have valgt det helt rette domænenavn. Domænenavnet er nemlig en vigtig del af virksomhedens branding.
Men hvordan vælger man lige det rette domænenavn? Det guider vi dig i her.
Tænk i branding
Hjemmesiden er en vigtig del af en virksomheds branding, og derfor bør man altid vælge et navn, som kan brandes, og som kan fungere i mange år frem. Tænk også i at holde domænenavnet kort – under 18 tegn -, simpelt og let at huske. Undgå tal, specialtegn og forkortelser, da de er svære at huske.
Tænk i firmanavn og/eller produkt/ydelse
Overvej om I kan bruge jeres firmanavn, jeres kerneprodukt/ydelse eller måske en kombination af disse. Vær dog opmærksom på, at det ikke bliver for langt, hvis I kombinerer firmanavn og produkter. Fordelen ved at nævne jeres kerneydelse/produkt er blandt andet, at det kan skabe et hurtigere og bedre SEO-resultat på et nøgleord for virksomheden.
Overvej stavemåde
Undgå stavemåder, der er vanskelige eller forvirrende. Dit domænenavn bør være nemt at stave til, da det øger chancen for, at potentielle kunder finder dig. Derudover øger I også sandsynligheden for, at potentielle kunder, der har hørt domænenavnet og ikke læst det, kan finde jer. I det danske sprog har vi mange stumme bogstaver, bogstaver der lægger sig op ad hinanden samt ord og betegnelser hentet fra det engelske sprog.
Det er vigtigt at have for øje, da det vil være ærgerligt, hvis potentielle kunder bliver så meget i tvivl om stavemåde, at de må give op eller måske endda finder konkurrenterne. Hvis der er flere stavemåder, så køb domænerne og lad de ”forkerte stavemåder” pege hen til hoveddomænet.
Undgå bindestreg i hoveddomæne
Det er en god idé at undgå domænenavne med bindestreg. Særligt hvis det samme domænenavn uden bindestreg er taget af en anden. Brugerne og potentielle kunder kan nemlig nemt blive i tvivl om, hvorvidt hjemmesiden var med eller uden bindestreg, og det kan potentielt betyde, at I leder dem i favnen på andre. Når I vælger et hoveddomænenavn uden bindestreger er det dog en god idé også at købe domænet med bindestreger og lade det føre til hoveddomænet.
Vælg den rette endelse på domænet
Er I en dansk virksomhed med danske kunder, er det mest normale at bruge .dk-domæner. Det er sikkert og troværdigt, hvis virksomhedens kunder er danske, og man sigte efter det danske marked. Der findes dog mange forskellige endelser, som kan give mening fx .com, .org eller .info. Hvis virksomhedens målgruppe er international eller kan blive det, kan et .com-domæne fx være relevant.
Læs mere om domæner og domænenavne i vores ordbogsartikel om emnet.