Sådan tjener din virksomhed penge 24/7 med Marketing Automation
Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt. Men det er det ikke. Det er en ganske enkel marketingteknik, som vi her hos ATAK vil introducere dig for. Den kaldes: Marketing Automation.
Marketing Automation kan via automatiske processer:
- Automatisere hele kunderejsen – fra interesse til køb.
- Skabe og kvalificere købeklare leads til salgsafdelingen.
- Varme dem op, så de træffer beslutningen om at købe markant hurtigere.
- Spare både tid og penge – især hvis sælgerne I jeres virksomhed bruger ressourcer på de forkerte salgsmuligheder.
Med andre ord: Marketing Automation skaber personlige digitale oplevelser for kunden og rykker vedkommende fra interesse til køb – helt automatisk
I praksis betyder Marketing Automation automatisering af marketingopgaver. Med Marketing Automation kan du præsentere budskaber til den rigtige målgruppe på det rigtige tidspunkt.
Din marketingafdeling sørger for, at budskaberne er personligt tilpasset til modtagerens interesser på det tidspunkt, hvor vedkommende er mest modtagelige for budskabet.
Men… Marketing har jo ikke ressourcer til at skrive personlige budskaber til hver person.
Det skal de heller ikke have!
Det er her, dit marketing automation software kommer ind i billedet.
Systemet hjælper dig med at komme så tæt på som muligt på at udføre den personaliserede kommunikation.
Dvs. med at ramme den rigtige modtager med det rigtige budskab og på det rigtige tidspunkt.
Marketing skal bare levere indhold og opsætte regler.
Resten klare systemet!
Kræver Marketing Automation mange ressourcer?
`Det kræver da en masse arbejde`, tænker du måske?
Både ja og nej.
Det kræver noget arbejde at bygge det op, fordi marketing skal:
1. Kortlægge kundernes rejse fra interesse til køb, herunder beslutningsprocesserne og definere persona(er).
Dette gør de f.eks. via workshops med hele virksomheden.
Har I ikke indsigt i, hvordan din målgruppes beslutningsproces er, får I en underopgave. Nemlig at tale med kunderne!
TIP: Start med at fokusere på din kernemålgruppe – den målgruppe, I i virksomheden elsker at arbejde sammen med og den I tjener mest penge på.
2. Udarbejde indhold, herunder artikler, kundehistorier, videoer.
3. Opsætte regler og automatiske e-mail serier i dit Marketing Automation software.
Sådan opdager systemet, hvornår den enkelte modtager skal modtage budskabet.
Men efter det gælder det bare om at optimere løbende (ganske almindeligt vedligeholdelsesarbejde).
Derfor er Marketing Automation intelligent markedsføring
1. Det hele er opsat automatisk, dvs. din virksomhed tjener penge 24/7, uden at marketing skal gøre noget manuelt (udover at optimere engang imellem).
Du kan via et Marketing Automation software ikke bare se, hvordan brugerne interagerer med jeres nyhedsbreve – men også hvad de gør efterfølgende.Det er det, der er det interessante.
Vi kan se, hvilke sider de besøger på hjemmesiden efter at have klikket på et link i nyhedsbrevet – det giver os et godt billede af, hvor interesserede målgruppen er i dit produkt.
2. Du kan spare tid og ressourcer, da det hele kører per automatik.
3. Du kan varme leads op, så de går fra interesse til køb.
Brug for Marketing Automation?
- Er din marketingafdeling druknet i ressourcer og tidskrævende produkter?
- Ser du ikke ønskede resultater fra marketing?
- Er kvaliteten af leads i salgsafdelingen for dårlig?
- Bruger I for mange ressourcer på de forkerte salgsmuligheder?
- Eller taber I kunder – uden at vide hvorfor?