SEO og SEM henviser begge til markedsføring på søgemaskiner. Men hvordan er det lige, at de to begreber hænger sammen og alligevel adskiller sig fra hinanden? Få svaret her.
SEO, som står for søgemaskineoptimering, er en vigtig disciplin indenfor digital markedsføring. Men hvordan er det lige, at SEO adskiller sig fra SEM? SEM står jo for søgemaskinemarkedsføring, og SEO er jo markedsføring på søgemaskinerne? Er det to sider af samme sag?
Svaret er, at det ikke direkte er to sider af samme sag, men at de to begreber overlapper hinanden. Bliv klogere på, hvordan de to begreber hænger sammen og samtidig er forskellige her.
SEO + PPC = SEM
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization og dækker over den organiske optimering. Det er både metoder indenfor off-site, on-site og teknisk SEO, som tilsammen får en hjemmeside til at rangere højt i Googles organiske søgeresultater. Men det er næppe gået nogens næse forbi, at de organiske søgeresultater ikke er alene på Google. Over de organiske resultater er nemlig Google Ads, som er betalt indhold, der er markeret med teksten “Annonce”. Dette forkortes indenfor digital markedsføring til PPC, da prisen afhænger af antal kliks (price per click). De to marketingdiscipliner, SEO og PPC, adskilles ofte, og mange marketingbureauer har specialister med fokus på hver sit område. Men med begrebet SEM, søgemaskinemarkedsføring, får de to discipliner et paraplybegreb, som dækker over al markedsføringen på Google – både betalt (PPC) og organisk (SEO).
Ikke det ene eller det andet
Kombinationen af PPC og SEO, altså SEM, skaber et godt og solidt fundament for virksomheders digitale markedsføring. De to discipliner supplerer nemlig hinanden rigtig godt, og i dag bør man ikke tænke “jeg vælger det ene eller det andet”. Som virksomhed kan man have stor gavn af at komme hele vejen rundt og fokusere på SEM, og ikke kun SEO eller PPC. Fordelen ved at komme hele vejen rundt er nemlig, at virksomheden får gavn af PPC’s mange fordele, herunder at ligge øverst på bestemte søgninger på Google. Tilliden til de organiske søgeresultater er dog større, og derfor er det mindst lige så vigtigt at prioritere det.