Facebook, Instagram, TikTok eller… Hvor når jeg ud til min målgruppe?

Bliv klogere på, hvor din målgruppe er til stede
nå ud til flere på sociale medier artikelfoto

Der findes efterhånden et hav af sociale medier, og som virksomhed kan det virke overvældende at skulle finde rundt i, hvilke der er relevante at kaste ressourcer efter, og hvilke der måske ikke er nødvendige lige nu.

Der er mange fordele ved at være til stede på sociale medier og bruge platformene til både deling af organisk indhold og til annoncering. Gennem de sociale medier kan du, som virksomhed, nemlig understøtte og styrke dit brand, øge kendskabet og opbygge en relation til kunderne gennem dialog og interaktion. På sociale medier kan du nemlig målrette indhold til relevante målgrupper, og rent organisk kan du hurtigt dele relevant information med dine kunder, og de kan spørge, kommentere eller like. Med andre ord kan sociale medier være med til at komme ud til nye kunder samt skabe en tættere relation til de eksisterende. Dertil skal nævnes, at man kan bruge sociale platforme til at skaffe leads og øge trafikken til din side.

Det er altså en rigtig god idé at bruge de sociale medier. Men der findes jo et utal, og hvilke skal man satse på? Det spørgsmål er mere komplekst at svare på end som så. For det afhænger nemlig meget af, hvem din målgruppe er, og hvilken type virksomhed du har. Som virksomhed er det nemlig vigtigt at være til stede, der hvor målgruppen er. Der er derfor heller ingen one size fits all løsning. Det afhænger af den enkelte virksomhed og dens målgruppe, ønsker, mål og ressourcer. 

Målgrupper på de sociale medier 

Nedenfor gennemgår vi målgrupperne for henholdsvis Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn og Pinterest. Bagefter er du bedre rustet til at vurdere, hvor du bedst kan nå din målgruppe, og derved hvilke(t) medie(r), du bør satse på.  


Facebook – For alle, men særligt det modne publikum 

Facebook er det medie, som allerflest danskere er til stede på. Ifølge den nyeste rapport om medieudviklingen i Danmark lavet af Danmarks Radio (2021), er 80 procent af danskerne på Facebook, og 66 procent bruger det dagligt. Det er dog meget forskelligt, hvordan de forskellige målgrupper bruger det. 

I Facebooks spæde start er der ingen tvivl om, at det var de unge, der havde førertrøjen på, og sørgede for likes, billeddeling, lykønskninger og statusopdateringer om dagligdagens gøren og laden. Men sådan er det ikke længere. De ældre generationer er i langt højere grad kommet på banen, mens de unge søger andre steder hen. 

Selvom de unge (15-24 årige og 25-31 årige) stadig er på Facebook, så bruger de det i dag mere til at holde styr på invitationer og begivenheder, end til at poste billeder og skrive statusopdateringer. Anderledes ser det ud for de ældre generationer, der i langt højere grad er på Facebook for at være med i interessefællesskaber og grupper. Også de ældre aldersgrupper (32 + år) benytter sig langt mere af billeddeling, kommentarspor,  statusopdateringer og lykønskninger på venners vægge sammenlignet med de yngre aldersgrupper. 

Selvom Facebook efterhånden er et socialt medie for “de modne”, så er alle aldersgrupper alligevel repræsenteret. Derfor er Facebook et socialt medie, der er relevant at være til stede på for mange virksomheder. Og især hvis det kan være svært at gennemskue, hvor man ellers bør være. Fordelen ved Facebook er nemlig de gode muligheder for at målrette indhold til lige præcis din målgruppe. Platformen har bunkevis af informationer om brugernes demografi, interesser og adfærd, så uanset hvilken målgruppe I har, så kan I næsten være sikker på, at annoncering på Facebook kan hjælpe jer med at nå ud til dem.

Instagram – For mange, men særligt de yngre målgrupper

Knap hver tredje dansker er på Instagram i dag. Instagram er en del af Meta på samme måde som Facebook, men alligevel er langt størstedelen af brugerne her de yngre målgrupper. Det er nemlig blandt de unge målgrupper (15-25 år og 26-35 år), at der er allerflest brugere. Godt 7 ud af 10 af de 15-25 årige, og knap 6 ud af 10 af de 25-35 årige er på Instagram, mens det tal er godt 2 ud af 10 for de + 56 årige (tal fra 2020). Instagram er særlig populært blandt kvinder, men mænd er også stærkt repræsenteret. 

Hvor de mere modne målgrupper deler private billeder, statusopdateringer og lykønskninger på Facebook, så er det på Instagram, at de unge gør den slags i form af opslag, Stories og Reels. Det er derfor oplagt at være til stede på Instagram for rigtig mange virksomheder – dog særligt hvis målgruppen er yngre (under 35 år). Mulighederne for at målrette indhold på Instagram er dog ligesom på Facebook utrolig god, så uanset hvilken målgruppe I har, så er det værd at overveje Instagram. 

TikTok – Primært de unge 

TikTok er et medie, som knap så mange bruger, hvis man sammenligner med Facebook og Instagram. Tal fra 2021 viser, at 11 procent af danskerene over 12 år har en profil på TikTok, mens 8 procent bruger mediet dagligt og mediet er i vækst. Ligesom med Instagram er TikTok et medie, der tiltrækker de unge. Derfor er tallet for dagligt aktive brugere i aldersgruppen 15-29 år også oppe på hele 24 procent, og de 15-24 årige bruger hele 57 minutter om dagen på mediet. TikTok har en algoritme, der gør at indholdet i feedet tilpasses brugerens interesser, og det passer den unge målgruppe utrolig godt. Derfor når de på knap en time igennem intet mindre end 225 målrettede videoer. 

Det kan derfor være en god ide at være til stede på Tiktok, hvis ens målgruppe er under 30 år. Dog kræver det også, at man laver indhold, der både er visuelt, autentisk, kreativt og/eller underholdende, før det giver mening. 

Linkedin – Den professionelle målgruppe 

Omkring 2,5 millioner danskere er til stede på LinkedIn, og 8 procent bruger det mindst en gang dagligt. Det, der adskiller LinkedIn fra mange andre sociale medie, er dog, at det er et socialt medie målrettet erhvervslivet. Målgruppen er derfor primært B2B, branchefolk og potentielle kandidater til ledige stillinger. Det er derfor et mere professionelt medie, som er oplagt for mange virksomheder at bruge, når formålet omhandler B2B, branding af virksomhed, employer branding og rekruttering. 

Pinterest – Særligt de købelystne kvinder 

I Danmark er Pinterest knap så hyppigt anvendt som nogle af de andre sociale medier. Dog er der alligevel omkring 1 million danskere til stede, særligt kvinder – dog kommer flere og flere mænd til. 

Selvom det er et mindre socialt medie, hvor kun 4 procent er til stede dagligt, er det ikke helt uinteressant for virksomheder at se i retning af Pinterest, når det kommer til både organisk tilstedeværelse og annoncering. De aktive brugere er nemlig langt mere købelystne end på nogle af de øvrige sociale medier. Pinterest er nemlig en slags opslagstavle, hvor brugere samler inspiration til produkter, oplevelser, projekter og livsbegivenheder. Målgruppen på Pinterest er derfor meget længere belsutningen om at købe, og konverteringsraten er langt højere.

Derfor er der også mange typer virksomheder, der kan have gavn af Pinterest, hvis de kan levere flot og inspirerende indhold. Har I en virksomhed, der beskæftiger sig med boligindretning, mad, gør-det-selv-projekter, kunst, underholdning eller mode er det dog særlig oplagt at være til stede, da det er det mest populære indhold på mediet. 

Hvor mange sociale medier bør man være til stede på? 

Der er mange faktorer, der spiller ind på, hvor mange sociale medier, du bør være til stede på som virksomhed. Udover at tage højde for, hvor din målgruppe er til stede, så er det også et spørgsmål om ressourcer, konkurrencesituation og muligheder for relevant indholdsproduktion. For at vurdere hver enkelt medie, kan du derfor stille dig selv 5 spørgsmål, som kan gøre dig klogere på, om du kan nå ud til din målgruppe på de forskellige sociale medier. 

  1. Hvad vil jeg med tilstedeværelsen på mediet? 
  2. Er min målgruppe til stede? 
  3. Er mine konkurrenter til stede, og hvordan bruger de mediet? 
  4. Hvilken type indhold ønsker min målgruppe, og hvad interagerer de med?
  5. Hvilken type indhold har jeg ressourcer til at producere? 

Er du interesseret i at vide noget om, hvordan du engagerer dine følgere på sociale medier? Tag et kig i vores blogindlæg “9 måder at få flere til at like, dele og kommentere”.