Vi er som forbrugere blevet vant til, at vi kan få adgang til al information, mens vi er på farten, og det er derfor det i dag er helt essentielt at have optimeret sin hjemmeside til mobiltelefoner og tablets. En tidligere undersøgelse fra Google viser at 79 % går tilbage til søgeresultaterne, hvis de kommer ind på en side som ikke er mobiloptimeret, 74 % er mere tilbøjelige til komme tilbage til en mobiloptimeret hjemmeside, såvel som en mobilvenlig hjemmeside gør at 67 % af de besøgende er positivt indstillet overfor at gøre et køb.
Sammenholder man disse observationer med Googles officielle tal, der viser at mere end 50 % af alle søgninger nu sker fra mobiltelefoner og tablets, så giver det klare indikationer af vigtigheden af din hjemmesides optimering i forhold til dette. Hitwise, en amerikansk analysevirksomhed der specialiserer sig i at undersøge forbrugsadfærd på tværs af computere, tablets og smartphones, har for nyligt udgivet en rapport der på samme måde understøtter de mobile enheders indtog i vores daglige brug af internettet, og påvirkning i forhold til forbrugsadfærd. Det interessante ved denne undersøgelse er, at den påpeger at søgninger via smartphones og tablets varierer fra branche til branche. Undersøgelsen er foregået i perioden mellem 10. april og 7. maj 2016, hvor de har undersøgt hundrede af millioner søgninger på nettet foretaget af smartphones, tablets og pc’er.
Fordeling af søgninger på nettet fra mobile enheder på forskellige industrier
Undersøgelsen viser blandt andet at der er store forskelle i forhold til, hvor ofte vi søger fra vores mobile enheder på de forskellige brancher. Her er det især fødevareprodukter og producenter der søges på. Yderligere er sundhed, sport, nyheder og livsstil blandt nogle af de brancher, hvor mobiloptimerede hjemmesider synes at være særligt vigtige. Omvendt er produkter og services som bank og underholdning nogle af de lavest rangerende. Det åbenlyse svar her er, at produkter og services som eksempelvis banktjenester, rejser og ejendomme er karakteriseret af en mere kompliceret og langvarig beslutningstagningsproces og kræver en højere grad af brugerinvolvering. Det er information vi i højere grad søger, når vi sidder i vores privat rum og kan tage os tid til.
Det interessante at tage med fra denne rapport og de identificerede tendenser er, at du som virksomhed bør vær opmærksom på din branche i forhold til din digitale tilstedeværelse. Er du opmærksom på dine forbrugeres ønsker og præferencer og imødekommer du deres krav, i forhold til deres mobile forbrugsmønstrer? Én ting er sikkert – vores brug af mobile enheder, såsom tablets og smartphones, vil kun vokse med tiden. Du gør derfor klogt i at have en hjemmeside der er mobiloptimeret og understøtter dine brugeres ønsker.