AMP (Accelerated Mobile Pages)

25/11/2015 · Organic search
25/11/2015 · Organic search

Med Accelerated Mobile Pages kan du øge hastigheden for indlæsning af hjemmesiden, når brugeren benytter sig af en mobil enhed.

AMP er en Open Source framework, som er designet til at øge loadhastigheden for mobile internet brugere. Formålet med dette er, at man med AMP kan etablere en simpel mobil side, som loader hurtigt. Det har dermed en indflydelse på landingssideoplevelsen, som er essentielt. 

Det er vigtigt at fokusere på AMP, da brugen af mobile enheder har overgået PC’en. Brugere, som tilgår din hjemmeside via mobilen, efterspørger hurtige loadtider, da tid er lig penge. Det gør sig også gældende for dig, da hjemmesider med lang loadtid oftest har høje afvisningsprocenter.

Når den primære kilde, som brugere anvender, er blevet mobilen, skal man som virksomhed optimere hjemmesiden til mobilen. Den kritiske tid er loadtid er for mange 3 sekunder, hvilket ikke lyder af meget, men det har betydning, da man kan miste en potentiel kunde. Hvis hjemmesidens elementer ikke loades inden for kortere tid, risikerer man, at brugeren “bouncer”, da landingssideoplevelsen ikke er optimal. Det har dermed også indflydelse på, hvordan Google opfatter din hjemmeside. Hvis bounceraten er for høj, kan det give et signal til Google om, at brugeren ikke fandt hjemmesiden relevant, eller at der er problemer på landingssiden. 

Fordelen ved at fokusere på AMP

Fordelene er mange og herunder er der listet væsentlige fordele, som har betydning for interessenter af din hjemmeside. 

Annoncører – Hvis den oprindelige side er tung ift. mobile loadtider, kan man med fordel optimere en landingside med AMP, som målretter sig mobile brugere. Denne kan designes i flere forskellige formater, men med henblik på formålet med siden. Forestil dig at du har en pop-up for dit nyhedsbrev eller en kontaktformular, hvor denne fylder 1/5  på desktop, men hele siden på mobil. Denne kan man med fordel undlade på mobil, og nogle pop-up elementer grundet en plug-in eller billedmateriale kan tage tid at loade.  

Udgivere – Nyheder læses oftest på smartphone, hvorfor udgivere, som fokuserer på AMP, kan drage nytte af mobiloptimerede hjemmesider. Det vil have indvirkning på oplevelsen og være et godt signal overfor Google. Endvidere er nyhedshjemmesider meget tunge på billeder og videoer, hvorfor AMP for mange er et must – særligt når flere bureauer vil høste trafik på samme nyhed. 

Brugere – Denne gruppe, som benævnt ovenfor, efterspørger hjemmesider, der loader hurtigt. Hjemmesider som gør brug af AMP performer oftest bedre, da det reducere “ventetiden” og dermed også sandsynligheden for at brugeren bouncer.

Loadtiden kan du bl.a. undersøge ved brug af Googles værktøj for Pagespeed Insights.

Læs mere om loadhastighed.