7 ting Google hader ved din hjemmeside
I starten af året skrev vi om 7 ting der skræmmer brugerne væk fra din hjemmeside. I denne artikel kigger vi på nogle af de ting, som Google hader ved en hjemmeside. Det er ting, som gør, at Google giver din hjemmeside dårligere muligheder for at fremgå øverst i søgeresultaterne ved en Google-søgning.
Det er frustrerende at bruge tid og arbejde hårdt på en hjemmeside, som aldrig opnår gode placeringer i de organiske søgninger. Derfor fokuserer vi specifikt på 7 ting i denne artikel, der kan have stor negativ påvirkning på placeringerne i søgeresultaterne i Googles søgemaskine. Denne liste er ikke udtømmende og dækker derfor ikke alle elementer inden for SEO, men vi kommer omkring de vigtigste og mest misforståede elementer.
LÆS OGSÅ: 7 ting, der skræmmer brugerne væk fra din hjemmeside
Købte links
Det er helt essentielt for en hjemmeside, der skal opnå gode resultater i placeringen i Googles søgemaskine, at der bliver linket fra andre hjemmesider til den hjemmeside, som man vil have op i søgeresultaterne. Links fortæller Google, at andre personer har fundet hjemmesiden god, interessant og relevant nok, til at de vil sende deres affilierede videre til hjemmesiden. Dette må betyde, at indholdet på hjemmesiden er værd for Googles brugere at finde.
Derfor har kampen om links i forbindelse med SEO også været kæmpet over mange slag i efterhånden mange år. Google er med tiden blevet dygtigere til at analysere internettet og kan i dag kende forskel på links – og købte links er bestemt ikke noget, der huer Google. Købte links fortæller nemlig Google, at der ikke er nok brugere, der vil linke til siden af egen fri vilje pga. interesse, kvalitet og relevans, og administratorerne af siden derfor har set sig nødsaget til at købe en mængde links udefra. Dette er en dødssynd i Googles øjne, og det skader din hjemmesides rangeringsmuligheder – så køb ikke links.
Propfyldt med reklamer
Reklamer kan af mange forskellige årsager være en god idé at have på en hjemmeside. De er ikke mindst nemme indtægtskilder, og for sider, hvor der er en pæn mængde brugere, kan der skrabes en del penge sammen ved brug af reklamer. Men der findes i denne forbindelse en balancegang, som er vigtig at holde sig for øje.
Google prioriterer indhold og brugervenlighed utrolig højt. Hvis en hjemmeside har en stor mængde reklamer, vil Google vægte dette negativt. De overordnede grunde til dette er, at brugeroplevelsen af en hjemmeside bliver forringet, hvis man ikke i tilstrækkelig grad kan skelne mellem indhold og reklamer, og dernæst at Googles eksistensberettigelse findes i at præsentere godt og relevant indhold for brugerne, der benytter søgemaskinen – og sider med for mange reklamer er sjældent gode og relevante.
Skjult tekst
Tekst er guf for Googles algoritmer. Disse algoritmer sorterer og prioriterer alverdens digitale materiale på internettet, når Googles ”robotter” scanner hjemmesider for nyt indhold. Tekst er nemt at analysere for Google, og det har stor betydning for, hvordan ens hjemmeside bliver rangeret i søgeresultaterne.
Derfor prøver nogle hjemmesideejere også at snyde Google med skjult tekst. Tekst, som eksempelvis er hvidt og er sat ind på en hvid baggrund, vil ikke fremgå som tekst for brugeren, men Google vil stadig kunne læse det. Denne metode er brugt som en usynlig måde til at påvirke Googles søgemaskine. Dog har Google for længst regnet dette ud, og da skjult tekst på ingen måder bidrager til en forbedret brugeroplevelse, men derimod lugter langt væk af snyd, skader det hjemmesiden i forhold til at opnå gode placeringer i søgeresultaterne.
Sparsomt indhold
Målet for Google er altid at tilfredsstille en brugers behov ved at præsentere denne for lige præcis det indhold, som brugeren søgte efter – på denne måde vil brugeren have større incitament til at benytte Googles søgemaskine igen og igen.
Mange er derfor mislykkedes i forsøget på, at få en hel masse sider til at rangere på forskellige søgeord, ved at oprette et hav af undersider, som alle skal fremgå ved forskellige søgninger. Undersider med meget lidt indhold på. Google rangerer sider i søgeresultaterne og ikke domæner. Det vil sige, at en enkelt side med meget lidt indhold på ikke har gode forudsætninger for at opnå gode placeringer i søgeresultaterne. En god strategi er at lægge et fokus på færre sider og opbygge disse med godt og relevant indhold. Ved at lade andre undersider linke til disse sider, kan man yderligere fortælle Google, hvilke sider der er det mest relevante.
Kopieret indhold
Google elsker som sagt indhold, der er godt og relevant. En af de absolut højst vægtede kriterier for kvalitet er unikt indhold. Gennemarbejdet indhold, der ikke fremgår andre steder på nettet, er derfor meget mere substantielt for Google at vise i søgeresultaterne.
Alt imens Google elsker unikt indhold, elsker Google også – jævnfør ovenstående punkt – at indholdet ikke er for sparsomt. Derfor er mange faldet i den fælde, det er at indsætte indhold fra forskellige steder på nettet på deres hjemmeside. Men hvis Google allerede har scannet den side, hvor indholdet er kopieret fra, så straffer søgemaskinen den hjemmeside, der har stjålet indholdet. Så sørg altid for at omskriv indholdet, gøre det unikt og dit eget, inden du sætter det ind på din hjemmeside.
En meget vigtig ting at huske i denne forbindelse er, at indhold, du har kopieret fra din egen hjemmeside, også skader dig. Man ser typisk på en webshop, at en bestemt sko eksempelvis både kan købes i sort og råd. Hvis visningen af henholdsvis den sorte og den røde sko sker igennem forskellige landingssider, hvor det eneste, der er er ændret, er billedet af skoene, så vil den samme beskrivelse af skoene i form af tekst fremgå på to forskellige landingssider. I dette tilfælde er det meget vigtigt at benytte sig af ”canonical tag”, som fortæller Google, at den ikke skal læse indholdet som kopieret.
For meget Flash
Det er efterhånden blevet sagt en del gang i denne artikel; Google elsker tekst. Man kan opbygge hjemmesider på mange forskellige måder, men en teknik, der har været meget brugt, er uhensigtsmæssig i forhold til at opnå placeringer i Googles søgemaskine.
Nogle hjemmesider er opbygget i det format, der hedder Flash. Dette giver en masse muligheder, som man ikke kan opnå med almindelig HTML-kodning, og med Flash kan man i langt højere grad få forskellige animationer ind på hjemmesiden. Men Google er dårlig til at læse flash, og derfor kan algoritmerne ikke analysere indholdet på siden i samme grad, som tilfældet er med hjemmesider, der har mere tekst på. Hvis hjemmesiden ikke præsenterer nok tekst til Google at analysere på, kan Google altså ikke finde ud af, hvad hjemmesiden handler om, og hvad den er relevant for.
Langsom hjemmeside
Brugervenlighed er et af de helt store parametre for Google. Som før beskrevet har google et meget stort fokus på at opfylde brugernes behov, når de bruger søgemaskinen. En af de faktorer, der betyder rigtig meget for brugere på nettet, er hastigheden ved en hjemmeside. Hvis en hjemmeside er for lang tid om at loade, vælger rigtig mange at forlade siden igen med det samme – og det er ikke mange sekunder, der skal til, før at vi mister tålmodigheden.
Større mængder unikt kvalitetsindhold, der jo i sin essens er en god ting i forhold til at opnå gode placeringer i google søgemaskine, kan tage lang tid at hente ned vise i browserne. Derfor er det vigtigt, at man fokuserer på at optimere elementer som eksempelvis billeder, kodning og serveropsætning, når man laver en hjemmeside. Der skal meget lidt til, før en hjemmeside bliver langsom, og derfor bør man have dette for øje, hver gang man laver ændringer eller nye opsætninger på sin hjemmeside.