Søgeordskannibalisering

Hvad er søgeordskannibalisering, og hvad betyder det for din SEO?

Søgeordskannibalisering opstår i forbindelse med overoptimering, og er én af de mest almindelige faldgruber i SEO, specielt lokal SEO. Dette er, når man optimerer siden og undersiden til det samme søgeord med henblik på at få hjemmesiden til at ranke højt i Googles søgeresultater. For at undgå dette, kan du med fordel anvende Google Search Console til undersøge, hvilke landingssider der konkurrerer om de samme søgeord. På den måde har du mulighed for at optimere rigtigt.

Har du to sider i søgeordskonkurrence med hinanden, skaber det forvirring hos Google, som så skal beslutte, hvilket side der er mest relevant. Det vil sige, at nogle gange vil Google vise den ene side, og andre tilfælde den anden side. Det har en negativ effekt på sidens generelle SEO, da det medfører to sider med lavere klikfrekvens, lavere konverteringsrater og formindsket autoritet, end hvad én side ville have haft.

Vælg én side at optimere til

Derfor er det vigtigt at beslutte, hvilken side der skal optimeres til hvilket søgeord, således man undgår at skabe forvirring hos Google. Nævner du et søgeord på en landingsside, der er optimeret til en andet søgeord, anbefales det, at lave et internt link til den gældende landingsside med passende ankertekst.

Tilbage til ordbog