Lookalike-målgruppe

Hvad er en Lookalike-målgruppe i Facebook Ads?

En lookalike-målgruppe er en funktion i Facebook Ads, der gør det muligt at finde nye personer, som minder om dine eksisterende kunder eller følgere. Formålet er at udvide din rækkevidde til personer med lignende adfærd, interesser og demografi som dem, du allerede har succes med.

Lookalike-målgrupper baseres på en kildemålgruppe, som kan være:

  • Besøgende på din hjemmeside (via Facebook-pixel)
  • E-mail-lister eller kundedata (uploadet som brugerdefineret målgruppe)
  • Brugere, der har engageret sig med dine annoncer eller Facebook-side
  • Købere fra din webshop eller app-brugere

Facebook analyserer data fra kildemålgruppen og identificerer fællestræk. På baggrund af disse træk opretter platformen en ny målgruppe blandt personer i det valgte geografiske område, som “ligner” dine oprindelige kunder.

Du kan justere størrelsen på din lookalike-målgruppe fra 1 % til 10 % af den samlede befolkning i det valgte område. En mindre procentdel (f.eks. 1 %) er mere præcis, mens en større (f.eks. 5-10 %) giver bredere rækkevidde, men lavere lighed.

Lookalike-målgrupper bruges ofte til:

  • Skalering af kampagner uden at miste målrelevans
  • Opdagelse af nye potentielle kunder
  • Forøgelse af ROI i performance-kampagner

Ved at kombinere lookalike-målgrupper med skarp segmentering og godt annonceindhold kan virksomheder ramme nye, relevante brugere med høj konverteringspotentiale. Det gør lookalikes til et kraftfuldt redskab i datadrevet markedsføring.

Tilbage til ordbog