Konverteringssporing

Sådan bruger man konverteringssporing

Konverteringssporing er uundværlig, når vi taler om Google Ads-annoncering, da det giver dig vigtig indsigt, som du kan bruge til at optimere din annoncering efter omsætning og afkast. Konverteringssporing har fokus på at registrere og indsamle data om, hvor mange og hvilke klik der konverterer.

Konverteringssporing kan opsættes med Google Tag Manager og Google Analytics, Google Analytics alene, direkte i Google Ads, fra App-tredjepartssystemer, Saleforce, Firebase og andre datakilder eller CRM-systemer. I dette indlæg vil vi dog kun berøre konverteringssporing via Google Ads.

Opsætning af konverteringssporing i Google Ads

Under “Værktøj”, skal du vælge det øverste punkt under Måling “Konverteringer”. Før du går videre, skal du beslutte, hvilken handling der skal tælle som en konvertering.  Det kan fx være et køb, en nyhedsbrevstilmelding , et nyt lead, en download eller visning af en bestemt side. Ønsker du mere information om konverteringer så klik her.

Når du har gjort dette klart, kan du gå videre og klikke på “+ny konvertering” hvor du angiver et navn, konverteringstype, evt. konverteringsværdi. Derefter vil du få vist den html-kode, som skal implementeres på din hjemmeside før konverteringssporingen kan effektueres. Du kan enten selv kopiere den og sætte den ind eller maile den til din webmaster. Det er meget vigtigt at koden placeres på den rigtige side, som bekræfter den ønskede handling, så dataen bliver nøjagtig. Har man en webshop vil det fx være på en side, der bekræfter, at man har fortaget et køb eller lavet en ordre/bestilling.

Hvorfor er det en god idé at benytte konverteringssporing?

  • Du kan se, hvilke søgeord, annoncer, annoncegrupper og kampagner som er mest effektive til at generere værdifuld kundeaktivitet
  • Større indsigt i dit investeringsafkast. Kan være en hjælp til at træffe mere velovervejede beslutninger ift. dine annonceudgifter
  • Benyt Smart Bidding-strategier, som automatisk optimerer dine kampagner ift. dine forretningsmæssige mål
  • Du kan se alle data for konverteringer gennem en anden enhed eller browser

Hvordan fungerer konverteringssporing?

Start med at oprette en konverteringshandling på din Google Ads-konto. En konverteringshandling er en specifik kundeaktivitet, som er værdifuld for din virksomhed.

Du kan benytte konverteringssporing til at spore følgende type af handlinger:

  • Websitehandlinger: Køb, tilmeldinger og andre handlinger, som kunder benytter dit website til
  • Telefonopkald: Opkald direkte fra dine annoncer, opkald til et telefonnummer på dit website samt klik på dit telefonnummer på dit mobilwebsite
  • Appinstallationer og handlinger i appen: Installationer af dine Android- eller IOS-mobilapps, samt køb eller anden aktivitet i disse apps
  • Import: Kundeaktivitet, som starter online og slutter offline
  • Lokale handlinger: Handlinger, der tælles, når personer interagerer med en annonce, der er specifik for et fysisk sted eller en fysisk butik

Processen for konverteringssporing inden for onlinekonverteringer

  • Tilføjer et konverteringssporringstag, eller et kodestykke i din website- eller mobilappkode. Kunden klikker på din annonce fra Google Søgning, udvalgte websites på Google Displaynetværk, eller en kunde ser din videoannonce, herefter bliver der placeret en midlertidig cookie på kundens computer eller mobilenhed. Kunden fuldfører den definerede handling, herved genkender Googles system cookien gennem kodestykket, som du har tilføjet, herefter bliver der registreret en konvertering
  • Ved sporing af f.eks. telefonopkald eller opkaldsannoncer, benytter du et Google-viderestillingsnummer til at spore, hvornår opkaldet kom fra en af dine annoncer og til at spore detaljer om opkaldets varighed, start- og sluttidspunkt for opkaldet samt områdenummer hos den, som ringer
  • Appdownloads og køb i appen fra Google Play samt lokale handlinger registreres automatisk som konverteringer, og derved er der ikke brug for en sporingskode
Tilbage til ordbog