Google webmaster guidelines
Hvad er Google webmaster guidelines?
Google har opstillet en række ”guidelines” – eller retningslinjer – for dem, der arbejder med SEO. Det er en slags manual fra Google, om hvordan man bedst opbygger sin side. Det giver en bedre og klarere idé om, hvad det er, Google egentlig lægger vægt på. Da det er Google, der i sidste ende afgør, om ens side ranker eller ej, er det en god idé at følge deres råd. Det er ikke mindst tilfældet i Danmark, hvor ca. 90% af al søgetrafik foregår via Google. Når man arbejder med SEO, er der altså en god tommelfingerregel: Er du i tvivl? Så spørg Googles Webmaster guidelines. Google formidler tekniske krav, spam politikker og best practices i deres guide Google Search Essentials, som webmastere bør følge for at skabe de bedste forudsætninger for at hjemmesiden ranker godt.
Hvorfor følge Google webmaster guidelines?
Ingen andre end Google selv ved 100%, hvordan deres algoritme virker. Der kommer mange bud på, hvad man kan gøre for at opnå de høje placeringer. Men det eneste, man kan stole 100% på, er det, som Google selv melder ud. Derfor er Googles egne retningslinjer en stor hjælp i SEO-arbejdet. Det er ingen garanti for topplaceringer, men det er en god start. Ved at følge retningslinjerne får man med andre ord en solid base med potentiale for mere, som man kan arbejde videre på. I sidste ende er Google kun robotter, og der er stadig grænser for, hvad robotter kan. Ved at følge Googles egne retningslinjer gør man det så nemt som muligt for robotterne at læse og forstå ens side – og det giver de optimale betingelser for rankings på relevante søgeord.
Hvis man bryder retningslinjerne
Det er en god idé at følge Google webmaster guidelines jf. Google Search Essentials, fordi de er en stor hjælp i SEO-arbejdet. Men det er også vigtigt at vide, at man kan blive straffet, hvis man bevidst eller ubevidst bryder retningslinjerne. Fx bør alle ens indgående links ikke komme fra linkfarme. Det er vigtigt, at man har fokus på at skabe godt og relevant indhold for brugerne frem for blot at opnå de høje placeringer. Hvis man har fokus på sidstnævnte, kan det være fristende at bruge cloaking, skjult tekst og andre beskidte tricks, men det er at gøre sig selv en bjørnetjeneste. Det kan nemlig føre til en straf fra Google, fx i form af sandbox eller ved at siden tages helt ud af indeks. Da Google er den absolut største og mest brugte søgemaskine i Danmark, har de utroligt meget magt. Derfor giver det rigtig god mening at følge de opstillede Google webmaster guidelines.
Google Search Essentials
Kerneområderne som har indflydelse på, hvordan din hjemmeside ranker i søgeresultaterne. Dette opdeler Google i tekniske krav, spam politik og best practices, som du kan opfylde og danne de bedste forudsætninger for din hjemmesides rangering. De tekniske aspekter giver et indblik i, hvad du som minimum skal opfylde for overhovedet at få visninger i søgeresultaterne. Spam politikkerne giver et overbliv over, hvad du skal undgå for ikke at blive straffet. Best practices giver eksempler på, hvad du kan gøre for at forbedre din hjemmeside.
Tilbage til ordbog