Clickbait
Hvad er clickbait?
“Bait” er engelsk for lokkemad. Derfor bruger man ordet ”clickbait”, når det drejer sig om at ”lokke” brugeren til at klikke på en bestemt overskrift i Googles søgeresultater. Clickbait har nemlig til formål at gøre læseren nysgerrig, uden at udlede hele svaret eller formålet med artiklen i overskriften. Overskrifter, som gør brug af clickbait, er skabt til at få besøgende ind på siden for at få vist reklamer.
Som udgangspunkt bruges clickbait til at levere indhold af lavere kvalitet til brugere, som ikke formår at anvende deres logiske sans til at gennemskue dette. Den største fælde i denne disciplin er, at mediet risikerer at miste dets troværdighed, hvis clickbait bruges aktivt.
I forhold til SEO kan det også være relevant at gøre brug af clickbait ved at skrive nogle gode titler på websitet. Dog skal man være opmærksom på ikke at love mere end man kan holde, da man ikke ønsker en høj bouncerate.
Hvem benytter clickbait?
Tæt på alle danske nyhedsmedier anvender clickbait. Dog bør man ikke udelukkende gøre brug af clickbait, da det vil skade troværdigheden og dermed sænke værdien for websitet. Bygger ens hjemmeside på troværdighed og tillid, er det derfor vigtigt at holde sig væk fra clickbait. Så giver det bedre resultater at skabe overskrifter, som rent faktisk lever på til, hvad man lover. Det betyder dog ikke, at man ikke kan lade dig inspirere dig af clickbait-tankegangen til at skabe spændende content.
Tilbage til ordbog