Case: Rotpunkt Danmark

12% flere konverteringer med et lavere budget

Rotpunkt er en køkkenvirksomhed, som blev etableret i Tyskland i 1930. Denne familieejede virksomhed har ekspanderet til Danmark, hvor der i dag er 12 afdelinger. Hos ATAK Digital har vi fået fornøjelsen af at samarbejde med kunden inden for Paid Search, Paid Social, Organic Search og Organic Social. Rotpunkt tilbyder skræddersyede køkkenløsninger til danskerne, og deres Greenline-serie er 100% CO2-neutral, bæredygtig og Svanemærket.

Optimering af budskaber og effekten

Målet med annonceringen er, at Rotpunkt kan få flere henvendelser fra kunder, som har et ønske om at realisere køkkendrømmen, hvor kundens personlighed kommer til udtryk. Kunden har efter Svanemærkningen af Greenline serien haft et ønske om at formidle dette til brugere, som ønsker at etablere et nyt og bæredygtigt køkken i hjemmet.

Vi har haft kunden i flere år og annonceret inden for flere køkkenrelaterede områder, hvorfor der har været en god historik fyldt med værdifuld data, som vi kunne optimere ud fra. Casen tager udgangspunkt i den effekt, som de nye budskaber med bæredygtigt og Svanemærket køkken har haft på antallet af leads. Det skal her bemærkes, at budgetterne og efterspørgslen i de geografisk valgte områder er alt afgørende for performance, hvorfor nogle afdelinger performer bedre, men samlet set viser data, at der er fremgang i resultaterne.

12
stigning i antal konverteringer
Samlet set for året steg konverteringerne med 12%
21
reducering af budget
Vi skabte flere resultater med et mindre budget
11
reducering af CPC
Gennem fokus på Quality Score reducerede vi CPC

Uddybning af casen og resultater

For at udvælge de helt rigtige budskaber til nye annoncer, analyserede vi data for de kombinationer, som Google havde sammensat. Til det blev der også udarbejdet nye budskaber, som skulle fremme Svanemærkningen af Greenline serien. Vi ved af erfaring, at branchen er sæsonbetonet, hvorfor budgetterne løbende op-/nedjusteres i forhold til den efterspørgsel, som der er på køkkener i visse perioder. Derfor kan effekten være påvirket af den lavere efterspørgsel i tiden efter sommeren, men trods sæsonaspektet, har vi formået at skabe resultater for kunden.

Med den data, der blev indsamlet de første måneder efter implementeringen af de nye budskaber, optimerede vi annoncerne yderligere. Efter 2,5 mdr. formåede vi at øge antallet af konverteringer for kunden, selvom budgettet blev reduceret med 21% jf. sæsonen. CPC-priserne blev reduceret med 11,49% i forbindelse med styrkelse af kvalitetsresultaterne gennem annoncerelevans og forventet CTR. Ved nogle afdelinger ser vi en forøgelse af konverteringer med op til 300%. Samlet set for alle afdelinger steg konverteringerne med 12% i perioden.

Overordnet set har vi det seneste år øget kundens konverteringer med 18,80%, på trods af at CPC på et år er steget med 106,17%, hvilket afspejler sig i, at flere aktører inden for branchen byder mere aggressivt for at hverve nye kunder. Endvidere har vi formået at øge annonceplaceringerne med vores optimering med 11,38%, hvorfor kunden jf. auktionsindsigten har den højeste rate for visning allerøverst på siden.

Sådan greb vi opgaven an

STEP 01
Analyse af kombinationer

Da vi tidligere havde data på annoncekombinationer, blev annoncebudskaber udvalgt og sammensat med de nye budskaber, som skulle fremhæve Svanemærkningen af Greenline serien.

STEP 02
Måling af effekten

Efter dataindsamling på 2,5 mdr. og løbende optimering af de nye annoncer, outperformede de nye annoncer resultaterne for de gamle og øgede konverteringerne med 12%.

STEP 03
Løbende optimeringer

Der blev foretaget løbende analyse af kombinationerne, og budskaberne for annoncerne blev optimeret yderligere for at lægge vægt på bæredygtig og CO2-neutral produktion.