Ny Google Ads-strategi gav 66% stigning i konverteringer
Frokostordninger.dk er en tilbudsplatform for virksomheder, som ønsker en frokostordning til sine medarbejdere. Platformen har mange forskellige køkkener tilknyttet, så som virksomhed oplyser man blot sine ønsker til en frokostordning, hvorefter frokostordninger.dk, matcher ønskerne og giver 3 tilbud fra forskellige køkkener. Hos ATAK Digital har vi haft fornøjelsen af at samarbejde med denne kunde i flere år. Her har vi skaleret konverteringerne og trafikken til hjemmesiden gennem Google Ads og søgeordsoptimering.
Ny strategi med fokus på konverterende tidspunkter
Da coronanedlukningen betød, at flere og flere arbejdede hjemmefra eller blev sendt helt hjem, havde det en naturlig påvirkning på efterspørgslen af frokostordninger til virksomheder. Derfor var det naturligt, at vi skruede ned i denne periode. Efter genåbningen af landet steg efterspørgslen på frokostordninger igen. I første kvartal af 2022 var fokusset målrettet bedre placeringer på Google, da konkurrencen steg markant og klikpriserne blev tårnhøje. I andet kvartal af 2022 implementerede vi den nye strategi, hvor vi fokuserede på historisk data som udgangspunkt i vores optimering. På denne måde kunne vi byde mere konkret i tidspunkter, som medførte at flere brugere indhentede et tilbud på en frokostordning på platformen.
Uddybning af casen og resultater
Fra 1. kvartal af 2022 til 2. kvartal af 2022 steg konverteringsraten med 28,91%. Konverteringerne i perioden steg med 28,57% og prisen pr. konvertering blev reduceret med -26,80%, da vi trods den markante stigning i klikpriserne formåede at byde mere effektivt på tidspunkter, som genererede konverteringer for kunden. Ligeledes havde den nye strategi medført bedre placeringer øverst og allerøverst på Google.
Fra 2. kvartal 2022 til 3. kvartal 2022 steg konverteringerne yderligere med 66,67% i forhold til kvartalet inden, og konverteringsraten steg med 53,14%. Prisen pr. konvertering blev reduceret med -20,15%, selvom klikpriserne steg med 22,28%. Det indikerede, at annoncebudskaberne imødekom søgeintentionerne, og gennem optimering af kvalitetsscoren resulterede det i bedre placeringer.
Sådan greb vi opgaven an
STEP 01
Analyse af historisk data
Da Frokostordninger.dk tidligere havde kørt Google Ads, brugte vi denne historik af data i vores udarbejdelse af den nye strategi for at øge antal leads.
STEP 02
Implementering af strategi
Kampagnestrukturen blev optimeret, nye annoncegrupper oprettet og annonceplaceringerne blev hævet. Den nye strategi blev implementeret for at øge antallet af konverteringer gennem annonceplanlægning.
STEP 03
Løbende optimeringer
Efter implementeringen af den nye strategi blev der arbejdet på løbende optimeringer af budstrategierne, og annoncebudskaberne blev optimeret for at øge CTR yderligere.