Hvordan fungerer Instagrams algoritme, hvad trender og hvordan når man ud til brugerne? Det er blot nogle af de spørgsmål, der kan opstå, når først man har oprettet sin profil på Instagram og gerne vil have følgere. Det kan nemlig være svært at navigere i det sociale medies univers. Men fortvivl ikke. Vi har her samlet 15 gode råd til, hvordan du får flere følgere på Instagram.
1. Få styr på det grundlæggende
Før du kan forvente følgere bør du have styr på de grundlæggende ting. Først og fremmest bør du vælge et navn, som er genkendeligt og knytter sig til din person eller dit brand. Sørg for at få dette navn indskrevet i Instagram-navnet, så du er nem at finde. Derudover bør du også sætte tid af til din profils æstetik. Din profils udseende betyder meget og giver besøgende et vigtigt førstehåndsindtryk. Derfor kan du med fordel samle dine bedste stories i highlights og eventuelt tænke over din profils farvepalette og skrifttyper. Find desuden et godt profilbillede, der indkapsler dig eller dit brand og sørg for, at profilen er offentlig.
2. Vær tålmodig – og konsekvent
Succes på sociale medier kræver tid og tålmodighed. Du skal derfor ikke forvente at se stormende resultater med det samme. Vær i stedet fokuseret på at være konsekvent, altså at smide indhold op så ofte som muligt, måske endda på bestemte tidspunkter på ugen eller døgnet. Det vil medvirke til at skabe sammenhængskraft på profilen og vil give følgerne en fornemmelse af, hvornår og hvor ofte de kan forvente nyt indhold fra dig. Det er dog vigtigt, at du ikke bare poster for at poste, men at du i stedet sørger for at lave kvalitetsindhold, der taler direkte til din målgruppe.
3. Optimér din bio
Ved hjælp af din bio, altså teksten under din profils navn, kan du lede flere folk ind på din profil. Alt afhængig af dit indhold og berørte temaer på profilen, bør du koordinere din bio-tekst med din øvrige profil. Sørg for at indskrive nøgleord, der knytter sig til dit indhold, som brugere kan finde via Instagrams søge-funktion. Så vil der helt sikkert være flere potentielle følgere, der finder din profil fremadrettet.
4. Skriv fængende tekster
Også opslagstekster kan have en stor betydning for, hvordan din profil klarer sig. Her kan du blandt andet tænke på at skrive tekster, der engagerer dine følgere og giver dem lyst til at videresende og dele dit indhold. Find dit nicheområde og fokusér på de emner, som du er engageret i og ved noget om. Så bliver det også langt nemmere – og sjovere – at skrive teksterne på en ærlig og oprigtig måde.
5. Brug relevante hashtags
Hashtags garanterer dig ikke flere visninger på dine opslag. Men til gengæld kan de få dig til at dukke op i folks søgninger. Rent teknisk kan du tilføje omkring 30 hashtags til hvert enkelt Instagram-opslag. Hvis 30 hashtags dog lyder som lidt for stor en mundfuld, så er det en god tommelfingerregel at gå med tre til fem hashtags per opslag.
Hvis du føler dig ekstra kreativ, så kan du også opfinde dit eget unikke hashtag. Et unikt hashtag skiller sig ud og kan bruges af dine følgere, hver gang de lægger indhold ud relateret til din profil eller brand (det gør også råd nr. 12 noget nemmere).
6. Investér tid i Reels og video
Det er ikke til at komme udenom, at Instagrams Reel- og videofunktion er populær blandt brugerne. Men indholdet er også opprioriteret af Instagram selv, hvis algoritme giver stor næring til især Reels i feedet. Derfor kan det være helt afgørende at hoppe med på bølgen, hvis du ønsker, at din profil skal blive mere synlig for andre. Ved hjælp af videoer og især Reels er det nemlig meget nemmere at få sin profil ud på Udforsk-siden, og derigennem få flere følgere over tid.
7. Læg indhold ud på de rette tidspunkter
De “rette tidspunkter” er meget svære at definere på sociale medier, og Instagram er ingen undtagelse. Men en analyse af dine følgeres adfærd kan være et guldkorn i din egen Instagram-strategi. Og heldigvis sladrer appens Insight-funktion en del om folks vaner, så du ikke behøver at gætte dig til det.
Ved at kende til dine følgeres mest aktive timer i døgnet kan du målrette dine opslag efter dette. Dermed kan du sørge for at lægge indhold ud når størstedelen af dine følgere er online. Det vil skabe trafik og opmærksomhed omkring din profil og kan betyde, at du kommer nemmere ud på Udforsk-siden og derfra rammer nye brugere.
8. Udnyt Instagrams algoritme
Siden Instagrams algoritme skiftede fra kronologisk til rangeret indhold har mange talt om at skulle “bekæmpe” eller overvinde den. Men hvorfor gøre det, hvis algoritmen virker til din fordel? Husk på, at algoritmen arbejder på at give hver enkelt bruger den bedst mulige oplevelse. Algoritmen fokuserer på interesse, aktualitet, relation, opslagsfrekvens, følgere og brug af Instagram. Det bedste, du som content creator kan gøre, er derfor at være konsekvent med dine opslag og lave indhold af høj kvalitet – resten tager algoritmen sig af.
9. Krydspromovér dig selv
Hvis du gerne vil have flere følgere, så bliver du nødt til at lede folk ind på din profil. Det kan derfor være nødvendigt at krydspromovere sit indhold på tværs af sociale medier og platforme. Det behøver dog ikke være svært. Krydspromovering kan bestå af et enkelt link fra én profil til en anden. Der kan dog også være tale om længere opslag på andre sociale medier, der linker til din Instagram.
En nyere strategi inden for krydspromovering er også at bruge sit netværk. Her aftaler man at dele hinandens opslag i story og via links give opmærksomhed til den anden part. På den måde kan man ramme hinandens følgere og hver især opbygge en større følgerskare.
10. Geotag dit indhold
Lokationer har på Instagram deres eget feed, egne stories og hashtags. Derfor er der, uanset om du er en virksomhed eller privatperson, store fordele i at geotagge sit indhold. Med disse geotags vil du nemlig blive mere synlig og dermed nemmere at finde for andre brugere. Dette er især væsentligt, hvis du er en lokal virksomhed.
11. Følg med i trends
At få succes med sin Instagram-profil er en vedvarende proces. Derfor er det altid en god idé at være opdateret på, hvilke trends der florerer på Instagram og lignende sociale medier. Især TikTok har affødt utallige videotrends, som smitter direkte af på Instagram. Hold dig derfor opdateret på disse trends og eksperimentér med at lave dine egne versioner af dem. Det er med til at give din profil aktualitet, dynamik og kan føre til flere følgere.
12. Del brugergenereret indhold
At dele brugergenereret indhold kan være med til at øge din troværdighed og skabe en personlig forbindelse mellem dig og dine følgere. Særligt relevant og fordelagtigt er dette, hvis du har produkter eller brands, som du ønsker at få promoveret. Gennem brugergenereret indhold får du nemlig en indirekte godkendelse for disse produkter, som kan føre til mere opmærksomhed på dig eller din virksomhed.
13. Lav samarbejder
Med Instagrams nye “Instagram Collabs”-funktion kan du samskabe indhold med andre profiler. Det betyder, at du kan dele visninger, likes og kommentarer med andre og dermed få fordele af hinandens profiler og fællesskaber på det sociale medie.
Det er dog vigtigt at understrege, at man ikke bør benytte funktionen uden at have et klart defineret formål. Fællesindhold kan have fordele, men kan også virke kunstigt. Derfor skal du overveje, om indholdet passer naturligt ind i din eksisterende profil, og om det bidrager positivt til dit feed.
14. Engagér dit publikum
Det er guld værd at have en loyal og engageret følgerskare. Derfor er interaktion med dit publikum en stor og vigtig del af at få en succesfuld profil og mange følgere.
Der er flere måder, hvorpå du kan engagere dine følgere i praksis. Du kan eksempelvis skrive med i kommentarsporet eller i private beskeder og sørge for at besvare henvendelser fra følgerne. Du kan også aktivere dine følgere i Stories, hvor du kan lave quizzer, afstemninger og spørgsmål. På den måde får følgerne en fornemmelse af, at de selv bidrager aktivt med noget til din profil, og det vil højest sandsynligt aktivere og stimulere dem nok til at vende tilbage til dig igen.
15. Lav live-indhold
Hvis du vil skabe en rå og direkte forbindelse til dine følgere, så kan du benytte Instagrams live-funktion. Her kan du lave en direkte videooptagelse, som følgere kan se og kommentere på i øjeblikket. Dermed får de lov at mærke og opleve dit autentiske og upolerede jeg, som efterspørges mere og mere på de ellers meget polerede og redigerede sociale medier.
Du kan eksempelvis lave en Q&A, en live-talk med andre Instagram-profiler eller noget helt tredje, som følgerne eventuelt kan bestemme. Mulighederne er mange, og hvis det skulle kikse og gå galt, så kan du trøste dig selv med, at videoen forsvinder fra dit feed, når live-sendingen er slut.
Husk på, at ovenstående råd primært sørger for at tiltrække besøgende ind på din profil og ikke direkte giver følgere. Hvis det indhold, du laver, er af høj kvalitet og relevant for netop din målgruppe samtidig med, at du følger ovenstående råd, så skal følgerne nok komme.