Sådan finder du de vigtigste søgeord for din virksomhed
Forestil dig, at du og dine kunder ikke talte samme sprog. Ville det ikke være svært at skabe værdi? Og endnu sværere faktisk at sælge et produkt? Hvis du ikke anvender de rigtige søgeord i din kommunikation, svarer det faktisk lidt til, at du anvender et andet sprog end dine potentielle kunder. Af den årsag er det essentielt, at du som virksomhed aktivt arbejder med både at identificere og implementere relevante søgeord på din hjemmeside.
Hvad er søgeord, og hvorfor kan de være med til at skaffe flere kunder?
I et SEO-perspektiv henviser søgeord til de enkelte ord eller fraser, som brugeren indtaster i søgefeltet på Google. Når du udvælger, hvilke søgeord du vil arbejde med, er det således vigtigt, at du tager udgangspunkt i, hvad brugeren ville søge på fremfor, hvad du selv ville søge på. Det lyder måske nemmere sagt end gjort. Ikke desto mindre skal du altid have øje for målgruppen og medtænke deres karakteristika i udvælgelsen af søgeord. Har du eksempelvis et fitnesscenter, hvor du ønsker at tiltrække flere ældre mennesker, så er det muligvis mere relevant at fokusere på søgeordet ’motionscenter’ fremfor ’fitnesscenter’.
Søgeord er et af de vigtigste redskaber inden for SEO, da det udgør grundstenen for meget andet arbejde. Hvis du eksempelvis ønsker at søgemaskineoptimere din hjemmeside, sætter søgeordene retningen for, hvilken vej du skal tage. Hvis ikke du har analyseret dig frem til samt defineret nogle søgeord, giver det ikke mening at SEO-optimere din hjemmeside – det vil være som at skyde i blinde. Hvis du aktivt arbejder med at finde relevante søgeord og implementere dem på din hjemmeside, øger du chancen for at blive fundet af brugerne på Google, og netop det er jo idéen med SEO. Men hvordan finder du så frem til, hvilke søgeord du skal fokusere på?
Udvælgelse af søgeord
Det er rigtig fint at blive fortalt, hvad man skal gøre. Men det hjælper ikke nødvendigvis på, hvordan det skal gøres. Du er nu helt med på, at det gælder om at finde de rette søgeord – men hvordan finder man dem?
Du kan med fordel følge disse tre trin i kronologisk rækkefølge:
- Brainstorm
- Indkredsning
- Udvælgelse
Brainstorm: Hvilke ord relaterer sig til din virksomhed?
I brainstorm-fasen gælder det om at liste en masse ord, emner og ydelser, som relaterer sig til din branche og til din virksomhed. Her behøver du ikke være kritisk; det er altid bedre at kunne starte bredt og så indsnævre fokus fremfor omvendt. Hvis vi igen tager udgangspunkt i fitnesseksemplet, kunne det være ord som træning, holdtræning, vægttab, muskelmasse, kettlebell, onlineforløb, flad mave osv., du kommer i tanke om.
Indkredsning: Fra ord til søgeord
Hvordan du tilgår næste fase – indkredsning – er til dels afhængig af, hvilke ressourcer du har til rådighed. Under alle omstændigheder skal du dog indkredse fokusset ved at reducere antallet af ord og tilpasse dem til brugernes sprog. Det første skridt er at sortere de ord fra, som du ikke kan stå indenfor. Med det mener vi, at du for eksempelvis ikke skal fokusere på et ord som onlineforløb, hvis det ikke er noget, du tilbyder. Det er vigtigt, at brugerne får, hvad de forventer, når de besøger din hjemmeside. Hvis søgeordene ikke afspejler indholdet på din hjemmeside, smutter brugeren hurtigt igen, og i et SEO-perspektiv er det på ingen måder ønskværdigt.
Udover at indsnævre feltet, skal du også præcisere dine ord og transformere dem til egentlige søgeord. Her gælder det om at forme ordet eller fraserne, så de matcher brugernes sprog. Hvis du har et søgeordsværktøj, skal du selvfølgelig bruge det. Et populært valg er Googles ’Keyword Planner’, hvor du kan indtaste alle dine relaterede ord (fra fase 1) og derefter blive serviceret med relevante forslag samt data over, hvor mange folk der har søgt på de respektive ord. For at bruge Keyword Planner kræver det, at du har en Google Ads-konto. Du kan læse mere om, hvad Google Ads er her.
Du kan også bruge Google selv som hjælp. Ved at indtaste et bestemt ord eller frase vil Google komme med forslag til, hvad du leder efter. Ligeledes vil der i bunden af søgeresultatet ofte være forslag til lignende søgninger. Hvis Google foreslår det, kan du være sikker på, at de er noget, folk søger på.
Udvælgelse: Hvilke søgeord skal du så satse på?
Når du skal udvælge hvilke søgeord, du skal fokusere på og optimere din hjemmeside ud fra, er der forskellige parametre at vurdere ud fra. Det mest oplagte parameter er søgeordets volume: hvor mange søgninger der er på ordet. Du kan dog ikke nøjes med at kigge på antal søgninger, da søgeord med lav søgevolume også kan være relevante – og ret ofte også bedre end søgeord med høj søgevolume. Det vil som regel være short tail-søgeord, som har højest volume. Men på trods af at et longtail-søgeord har færre søgninger, kan brugeren bag altså være langt mere interessant.
Hvis du forestiller dig, at bruger #1 søger på ’fitness’, og bruger #2 søger på ’fitnesscenter med hold københavn’ – hvem tror du så er tættest på en egentlig købsbeslutning? I langt de fleste tilfælde vil det være bruger #2. Så på trods af at det ene søgeord måske har 2000 søgeord, og det andet kun har 20, kan sidstnævnte godt være mere hensigtsmæssigt at satse på.
Du kan med fordel vælge et miks af short tail-søgeord og long tail-søgeord. Det er en vurderingssag i den enkelte situation at udpege, hvilke søgeord der er mest relevante.
Lad dig inspirere af konkurrenterne
Hvis du har gennemgået de ovenstående faser, skulle du efterhånden gerne have fundet frem til mindst en håndfuld gode og relevante søgeord. Men før du kaster dig ud i søgeordsoptimeringen, kan det være en god idé at smugkigge lidt på dine konkurrenter. Og bare rolig – det er ikke snyd. Hvis du skal stige til tops på Google, er det relevant at kigge på, hvem og hvad du er oppe imod.
Hvis du indtaster ét af dine søgeord på Google – helst i en inkognito-browser – vil du straks kunne se, hvilke hjemmesider der ranker højest. I søgeresultaterne kan du se både deres ”title” og deres ”meta-beskrivelse”. Hvis du også klikker ind på hjemmesiderne, kan du med fordel lægge mærke til, hvilke emner de afdækker, hvilke andre undersider de har, og hvordan de har inkorporeret søgeordene. Således kan du både få idéer til nye søgeord, samtidigt med at du kan få inspiration til, hvordan dine konkurrenter har gjort brug af søgeordsoptimering. De sider, der er steget til tops på Google, har gjort noget rigtigt – så hvorfor ikke gøre brug af lidt gammeldags kiggen-over-skulderen?
Det er selvfølgelig vigtigt at understrege, at et konkurrenttjek udelukkende skal bruges som inspiration. Dit eget indhold skal være unikt, hvis du skal undgå duplicate content og skabe værdi for dine besøgende
Det handler ikke om Google; det handler om brugeren. Eller hvad?
Når man arbejder med søgeord – og SEO generelt – kan omdrejningspunktet hurtigt blive at tilfredsstille Google. Det er selvfølgelig også et godt udgangspunkt, da det er Google, som det altseende øje, der bestemmer, hvilke resultater som brugerne skal fodres med. Men man bør huske på, at Googles vigtigste mission er at gøre brugerne glade, hvilket også afspejles i de nyere rankingfaktorer, der omhandler bruger-engagement.
Målet med SEO er ikke at gøre Google glad – det er et delmål. Målet er at gøre Google glad, således at du bliver fundet af brugeren og dermed øger chancen for en konvertering. I sidste ende er målet altså at matche brugerens søgning og få dem til at blive lang tid på din side. Det bør komme tydeligt til udtryk i dit indhold. Propper du dine tekster med fyldord og overflødige sætninger, som er dannet ud fra et ligegyldigt emne; eller skaber du indhold, som rent faktisk giver læseren lyst til at læse mere og surfe rundt på din side?
SEO-specialistens arbejde
Som SEO-specialist i dag gælder det ofte om at finde den gyldne balance mellem at gøre både Google og brugeren glad. Og her tænker den observante læser måske: Jamen hvis Google arbejder for at gøre brugeren glad, er det så ikke det samme?
I forhold til visse faktorer, jo. Men der vil som regel også forekomme punkter, når du arbejder med din hjemmeside, hvor du i højere grad har fokus på at opfylde så mange af Googles ønsker som muligt, og hvor brugervenligheden på sin vis kommer i anden række.
Kunsten er derfor – og vil højest sandsynligt også være i fremtiden – at skabe den perfekte balance i sit indhold, som det kræver at nå til tops på Google og samtidigt være attraktiv for brugerne.