Længere uddrag i Googles søgeresultater
Der har i lang tid været bred enighed om, at en meta-beskrivelses længde ikke bør overskride 160 tegn. Dette er for at sikre, at uddraget – og dermed dit budskab – ikke bliver afskåret i visningen i Googles søgeresultater. På baggrund af nye tests og nogle nylige ændringer har Google nu åbnet op for, at dette uddrag kan vise helt op til 320 tegn. Google tager dermed endnu et skridt for at forbedre oplevelsen for brugeren.
Siden slutningen af november har vi og mange andre i branchen lagt mærke til Googles udbredte forsøg med længere uddrag i søgeresultaterne. Den første tid så det ud til, at det kun ville give en effekt for de dynamiske uddrag, der viser et udsnit af sidens indhold, hvori din søgeforespørgsel optræder.
Dette blev også bekræftet af kilder tæt på Google:
Yes. It’s not your imagination. Our snippets on Google have gotten slightly longer. And agree with @rustybrick — don’t go expanding your meta description tags. It’s more a dynamic process. https://t.co/O1UTyFeNfA
— Danny Sullivan (@dannysullivan) 1. december 2017
En talsperson fra Google har efterfølgende udtalt til Search Engine Land:
“Vi har for nyligt lavet en ændring, der giver mere beskrivende og brugbare uddrag i søgeresultaterne, som skal hjælpe brugerne til bedre at forstå, hvordan de enkelte resultater er relevante for deres søgning. Dette har resulteret i at uddragene gennemsnitlig bliver lidt længere end hidtil.”
Alt dette betyder blot, at man ofte vil opleve dobbelt så lange uddrag i søgeresultaterne, hvilket skal gøre det nemmere for brugeren at vurdere, om de enkelte søgeresultater giver det, som man søger.
Hvad er fordelene?
Den absolut største fordel ved et længere uddrag er, at brugerne får en langt bedre user experience i søgeresultatet, fordi de kan læse længere og mere kvalitative uddrag direkte i søgeresultatet og dermed har nemmere ved at vælge, hvilken side der tilbyder det, de søger.
På den anden side bliver denne ændring også en stor fordel for website-ejere, da de får dobbelt så mange tegn til at beskrive sidens indhold og formulere deres budskab og dermed øge CTR. Dette kræver selvfølgelig – som altid – at man gør sig umage i formuleringen af meta-beskrivelsen: Gør den indbydende og ikke vildledende. Dette giver desuden større mulighed for at inkorporere længere søgefraser, uden at det går udover kommunikationen af budskabet, som tidligere har været en udfordring på de 160 tegn.
Ændringen kan potentielt også få den positive effekt, at siders afvisningsprocent falder, fordi der er færre som klikker forgæves på et søgeresultat.
Skal man udnytte de 320 tegn?
Skal man kaste sig ud i at skrive længere meta-beskrivelser?
Som Danny Sullivan herover og andre kilder tæt på Google antyder, så er denne forbedring primært møntet på de dynamiske uddrag. Men bør man skrive meta-beskrivelser på 320 tegn, og vil de blive vist i søgeresultaterne? Google anbefaler selv, at man ikke gør det, men Google har dog tidligere vist sig at være ganske konservative ift. at lave rettelser, der “udnytter” ændringer eller forbedringer i søgeresultaternes snippets.
Vi har selv testet, hvorvidt en længere meta-beskrivelse på helt op til 320 tegn vil blive vist som uddrag, og det bliver den i de fleste tilfælde på en alm. søgning på desktop, men det er dog ikke i alle tilfælde, at Google ændrer uddraget. Det afhænger meget af det enkelte søgeresultat og hvad der ellers vises af lokale resultater, virksomheds-bokse, Knowledege Graph osv. i det givne søgeresultat.
Vi vil ikke anbefale, at man kaster sig ud i at ændre alle meta-beskrivelser til 320 tegn, da dette er som alt andet nyt på Google: Der vil løbende blive tilpasset, forbedret og i nogle tilfælde tilbagetrukket. Så i første omgang skal du være velkommen til at forsøge dig frem og prøve med udvalgte siders meta-beskrivelser. Vælger du selv at prøve at ændre nogle meta-beskrivelser til 320 tegn, så er det dog samtidig en rigtig god idé at holde øje med, hvorvidt denne ændring er kommet for at blive.
Til sidst skal det også pointeres, at der stadig “kun” vises ca. 190 tegn i Googles mobile søgeresultat, hvilket er utrolig vigtigt at have in mente, da flere og flere søgninger på Google sker på mobilen. Så hvis du virkelig har lyst til at ændre en række eller alle meta-beskrivelser, bør du i stedet gå efter de 190 tegn, som vises på mobil.