Google præsenterer nyt tiltag

Snart skal du verificere din identitet som annoncør
24/04/2020 · Organic search, Paid search
24/04/2020 · Organic search, Paid search

Brugeroplevelse har været et kontinuerligt fokus hos Google i mange år. Løbende algoritmeændringer og forbedringer på resultatsiden er nogle af de tiltag, der hyppigt ser dagens lys. Nu er mediemastodonten klar med et (til dels) nyt tiltag, som skal forbedre gennemsigtigheden på betalte annoncer – det såkaldte ”advertiser identity verification program”.

Som en del af initiativet bliver det en præmis at kunne verificere din identitet som virksomhed for at kunne købe annoncer på Googles platforme. Det indebærer at indsende personlig identifikation, virksomhedsdokumenter og anden information, der beviser, hvem du er, og hvilket land du opererer i. Tiltaget kan ses som en udvidelse af den politik, Google præsenterede tilbage i 2018. Her blev politiske annoncører underlagt en verificeringspolitik, som netop indebar, at de skulle bekræfte deres identitet. Det princip overfører Google nu til alle annoncører på Google – både nye og eksisterende.

Når programmet rulles ud til sommer, vil brugeren kunne se flere oplysninger på de annoncer, han/hun eksponeres for.

Som det demonstreres i eksemplet herover, har man både mulighed for at se, hvilket firma der står bag annoncen, og hvilket land de opererer i.

Google forventer, at det vil tage et par år, før programmet er rullet fuldt ud. Verificeringsprocessen starter i USA, hvorfor det på nuværende tidspunkt udelukkende er amerikanske annoncører, der har mulighed for at benytte programmet. Hvor lang tid der går, før programmet implementeres i Danmark, er endnu uvist. Sikkert er det dog, at det kommer til at ske. Og hvis du som annoncør ikke møder de krav, identitetsprogrammet stiller, vil dine annoncer ikke blive vist på Googles platforme.

Endnu engang demonstrerer Google, at troværdighed er alfa omega

Formålet bag verificeringsprogrammet er klart. Det skal være nemmere for forbrugeren at gennemskue, hvilke firmaer der står bag de annoncer, de eksponeres for. Således bliver brugeren i stand til at tage beslutninger på et mere informeret grundlag.

Større gennemsigtighed skaber større troværdighed, og troværdighed er kernen i rigtig mange markedsføringsdiscipliner i dag. Et godt omdømme og en høj troværdighed vægter højt i alle henseender – ikke blot på Googles kanaler. Tænk bare på, hvor stor skade det kan volde din virksomhed, hvis du oplever dårlige anmeldelser eller bliver genstand for en shitstorm. Konsekvenserne af sådanne hændelser kan koges ned til, at din troværdighed synker. Og har du ikke troværdighed, gider kunderne ikke engang bruge tid på dig.