Googles Core Update i maj 2020: Hvad kan vi konkludere?
Når Google varsler en større algoritmeændring, kan det give anledning til at granske sin hjemmeside. Der er altid vindere og tabere forbundet med en sådan ændring, og alle vil gerne tilhøre førstnævnte. Den 4. maj rullede Google en ny algoritmeændring ud, den såkaldte May 2020 Core Update. Men hvad kan vi konkludere på nuværende tidspunkt, og hvad kan du selv gøre, hvis du har oplevet fald i trafik efter opdateringen?
Den temmelig seriøse tone i navnet kunne snildt være en indikation på, hvor omfangsrig den er. Rent navnemæssigt virker May 2020 Core Update næsten som en diametral modsætning til forgængere som Penguin og Panda. Google foretager mindre algoritmeændringer konstant. Men engang imellem melder de ud, at der er en større ændring på vej. Når der er tale om en core-update, er det en betegnelse for en sådan ændring, som vil påvirke mange hjemmesider i rankings. Opdateringen i maj er nu rullet fuldt ud, og én ting vi ved på nuværende tidspunkt er, at udsvingene i rankings har været store.
Google holder som regel kortene tæt ind til sig, hvorfor det er begrænset, hvad man egentlig kan konkludere efter en stor algoritmeændring. Det er svært at pege på, hvilke enkelte faktorer der præcist er blevet ”pillet” ved. Men med store analyser af SERP er det muligt hvert fald at komme tættere på, hvad der kendetegner de hjemmesider, der henholdsvis er steget og faldet. Og på den måde kan man forsigtigt begynde at konkludere.
Hvad kan du selv gøre, hvis du er faldet i rankings?
Såfremt du har oplevet et fald i rankings i forbindelse med algoritmeændringen, er det vigtigt at påpege, at du ikke nødvendigvis har gjort noget galt. Et eksempel, som Google selv har brugt for at tydeliggøre dette, er en top 100 film-liste. Kigger du i dag på en 10-årig gammel liste over de 100 bedste film, vil der helt naturligt være sket nogle ændringer. Der vil være udkommet nogle nyere film, som har fortjent en plads på listen. Der vil være nogle film, du har set igen og måske ændret syn på – enten negativt eller positivt. Hvis en film er faldet på listen, betyder det ikke nødvendigvis, at den er blevet dårligere. Man vil bare have et nuanceret syn på, hvad der burde rangere højt.
Med denne sammenligning i mente, har du altså ikke nødvendigvis lavet nogen fejl i dit SEO-arbejde. Den måde, som Google anser hjemmesider på, er blot blevet nuanceret. På sin vis er det en frustrerende udmelding, for det betyder også, at du ikke bare kan rette en enkelt fejl og derefter stige i rankings. Men du kan forbedre dit site ud fra Googles kvalitetskriterier og hen ad vejen opnå lige så gode – måske bedre – rankings som før.
Mange SEO-eksperter er ligesom ATAK enige i, at May 2020 Core Update primært har været koncentreret om content. Det understøtter fint den efterhånden udbredte pointe om, at det er brugeroplevelsen, der er Googles hovedfokus. Hvis du er faldet i rankings, er det derfor først og fremmest indholdet på din hjemmeside, du skal fokusere på.
Noget af det der kan udledes fra analyser af SERP i forskellige brancher:
- Hjemmeside, der havde (mange) landingssider med tyndt indhold, faldt i trafik
- Hjemmesider, der sjældent opdaterede deres indhold, faldt
- Hjemmesider, der havde meget brugergenereret indhold, faldt (mangel på ekspertise)
- Google er blevet bedre til at forstå intentionen bag en søgning, hvorfor dit indhold skal afspejle brugerens behov
Det er således vigtigt, at du har løbende fokus på at skabe godt og originalt indhold, som brugerne rent faktisk kan bruge. Du bør altså ikke producere indhold, der udelukkende er hægtet op på SEO-teknikker, selvom de stadig bør være med i dine overvejelser. Google har defineret nogle spørgsmål i forbindelse med kvaliteten af dit indhold, som du med fordel kan inkorporere, når du arbejder på on site-SEO. Et udpluk af disse fremgår nedenfor:
Ting du kan spørge dig selv om for at beskytte dig mod fremtidige algoritmeændringer
- Er dit indhold unikt?
- Omfatter indholdet en omfattende og komplet beskrivelse af emnet?
- Giver overskrift og titel en sigende beskrivelse af, hvad indholdet handler om?
- Er der tale om originalt indhold, som ikke er duplikeret andre steder fra?
- Er indholdet fri for stavefejl, grammatiske fejl etc?
Du kan med fordel tage et kig på SERP på de søgeord, der er relevante for din hjemmeside. Hvad kendetegner de domæner, der er højest placeret? Kan deres indhold noget, som dit ikke kan med hensyn til at opfylde et behov? Er der fællesnævnere ift. brug af søgeord i henholdsvis titel, overskrift og brødtekst?
Google er blevet meget bedre til at differentiere mellem søgninger og forstå, hvilke behov der ligger bag. En god idé er derfor også at gennemgå dine søgeord og landingssider for at analysere på, om indholdet svarer til brugerens behov (det formåede behov).