Hvad er featured snippets på Google?
Featured snippets er fremhævede uddrag i toppen af Googles organiske søgeresultater på udvalgte søgninger. Indholdet udgøres primært af et kort uddrag fra den side, som bedst besvarer søgeforespørgslen – eks. ”hvad er sociale medier”.
Featured snippets bliver nu også vist i 10 EU-lande
Ifølge en rapport fra ”Rank Ranger” i sidste uge, er der siden d. 1. april blevet bemærket en betydelig stigning i data på Googles featured snippets på det europæiske marked. Disse lande omfattede Danmark, Sverige Norge, Finland, Tyskland, Frankrig, Italien, Holland, Polen og Tjekkiet. Dette betyder at Google er begyndt at udvide featured snippets til flere markeder end blot de engelske – heriblandt google.dk.
Hvad er en featured snippet?
Featured snippets er Googles måde at give dig det direkte svar på din søgeforespørgsel direkte i søgeresultatet, fremhævet i en boks i toppen, så du ikke behøves at skal klikke videre. Denne boks kommer på nuværende tidspunkt frem, når en søgeforespørgsel er formuleret som et HV-spørgsmål (”hvad er sociale medier”).
Indholdet i boksen vil være et udpluk fra den landingsside, der umiddelbart besvarer denne søgeforespørgsel. Derudover vil der være et link til siden for mere information. Boksen kan desuden indeholde et billede, hvilket kan gøre det fremhævede uddrag mere iøjnefaldende. Featured snippets er med til at styrke og drage brugerens opmærksomhed mod det websted, der bedst matcher din søgning.
Featured snippets udvælges dynamisk af Googles algoritmer og beregninger af hvilken side, som de mener, udbyder det bedste svar på søgningen. Med andre ord kan man altså ikke selv vælge at ens hjemmeside skal vises som featured snippet, men man kan dog forhindre det såfremt man ikke ønsker at blive vist sådan.
Featured snippets vises allerede i 10 lande i forvejen herunder Nordamerika, men udvidelsen til de 10 UE- lande konkluderer, at dette blot er begyndelsen på hvad vi kan forvente os af Featured snippets i de organiske søgninger i fremtiden.