Facebook giver personprofiler mere magt i feed
D. 11. januar kom Facebook med en af deres mest banebrydende udmeldinger i nyere tid: Der skal gives langt mere plads til opdateringer og content fra personer i dit feed – dvs. at opslag fra person-profiler vil i den nære fremtid få mere plads i feed’et frem for opslag fra Facebook-sider. Dette er endnu et skridt i den retning, som blev varslet med en række tests tilbage i oktober 2017.
Facebook har altid gerne ville anses for at være en brobygger mellem mennesker og at bringe personer tættere sammen. En af de måder, som Facebook gør dette, er ved at vise dig opslag fra venner og familie om livets begivenheder. I løbet af de næste måneder vil Facebook implementere opdateringer, som giver mere plads til netop denne slags opslag i det organiske feed, hvilket med al sandsynlighed kommer til at gå ud over virksomheder, medier og andre Facebook siders organiske rækkevidde.
Læs selv Mark Zuckerbergs eget opslag, hvor han med sine egne ord fortæller om Facebooks nye tiltag, og hvordan forholdet mellem mennesker bliver et centralt fokus for Facebook i 2018.
Hvordan fungerer Facebooks sociale algoritme?
Facebooks sociale algoritme har i lang tid haft interaktion som en af de centrale signaler, for at kunne vise dig de mest relevante opslag i dit feed. Facebook viser dig typisk populære opslag fra sider og personer, som du tidligere har interageret med. Logikken er, at interaktionen indikerer, at du er mere tilbøjelig til at finde opslag fra denne afsender interessant pga. den tidligere interesse, som du har vist for afsenderen eller lignende opslag.
Dette signal er der i de seneste år, rigtig mange udgivere som har udnyttet til at få ekstrem rækkevidde på opslag med “ligegyldigt” indhold – som Facebook kalder det. Disse udgivere benytter typisk lokkemetoder til at få dig til at interagere med opslaget som ex. tag en ven eller vælg en bestemt reaktion. Facebooks nye opdateringer af deres algoritmer skal opfattes som et forsøg fra Facebook på at tage livet af denne type opslag og dermed øge værdien af din oplevelse på Facebook.
I 2018 vil det helt nye være, at interaktionen mellem personer opfattes af Facebook til at være langt mere værdifuld end interaktionen mellem person og side. Hør Facebooks egen præsentation af dette i videoen.
Hvad betyder dette for virksomheder, medier og brands?
Facebook gør det meget klart, at dette generelt set kommer til at betyde færre opslag fra sider i brugernes feed pga. den begrænsede plads.
Dette kommer især til at gå udover rækkevidden for Facebook sider med en i forvejen lav interaktionsrate – ofte envejskommunikation med få eller ingen reaktioner/kommentarer. Sider med en i forvejen stor interaktionsrate vil opleve en mindre effekt af denne opdatering.
Facebook strategi 2018
Derfor bør denne udmelding også benyttes som en kærkommen lejlighed til at kraftigt genoverveje virksomhedens hidtidige strategi og aktivitet på Facebook. Der skal især fokus på at udvikle kvaliteten af indholdet i opslag, og så skal et opslag kunne skabe samtale og interaktion. Dette er det absolut vigtigste parameter til at sikre, at dine opslag holder en gennemsnitlig rækkevidde, der bevarer Facebook som en relevant platform for din virksomhed at være tilstede på.
En side bør i det hele taget slå færre opslag op, fordi der skal bruges mere tid på at hæve kvaliteten af det enkelte opslag. Der bør eksempelvis ikke blot slås opslag op med virksomhedens seneste nyhed – opslaget skal tænkes til næste niveau. Kan der laves en live-video ud af det, eller kan det på anden vis blive mere interaktivt end blot et link til en artikel.
Der skal ganske simpelt være en mening med det, du slår op. Dine opslag skal turde at starte dialog, der naturligt giver kommentarer. Ellers kan det være mere oplagt for virksomheden at lægge tid og energi på andre kanaler, hvor interaktion ikke spiller samme rolle, og hvor envejskommunikation er mere normalt – eksempelvis nyhedsbreve.
Har du brug for hjælp til at kigge på din Facebook-strategi efter i sømmene, så kontakt os endelig. Vi kan hjælpe dig med at opdatere din Facebook-strategi til at leve op til Facebooks nye tiltag.