Derfor er duplicate content bandlyst
Du har helt sikkert hørt det. “Undgå duplicate content (dobbelt indhold). Sørg altid for at lave unikt indhold. Hver gang!”. Men hvorfor er det egentlig så bandlyst at genbruge lidt content hist og her?
Ctrl + C efterfulgt af Ctrl + V. Det er genveje på tastaturet de fleste efterhånden kender. Først kopierer man indhold med Ctrl + C fra et sted for derefter at indsætte det et andet sted med Ctrl + V. Virkelig smart og utrolig hurtigt.
Men du må ikke blive for glad for de genvejstaster og bruge dem som en sovepude. Slet ikke hvis du har en hjemmeside, for så kommer Google efter dig. Google straffer nemlig hjemmesider med sammenhængende indhold, der helt eller delvist går igen på flere hjemmesider (duplicate content). Det samme er tilfældet på én hjemmeside, hvor det samme indhold, går igen.
Google vi nemlig have unikt indhold, og det betyder, at alle tekster skal være dine egne og skal laves fra bunden – hver gang. Det nytter nemlig heller ikke, at du bare sletter et par ord eller erstatter dem med synonymer. Ved at kopiere og genbruge indhold (enten fra andre hjemmesider eller på tværs af siderne på dit eget website) fortæller du nemlig Google, at du ikke gør noget særligt, og derfor ikke skaber særlig meget værdi for brugerne.
Derfor opstår duplicate content
De typiske grunde til, at duplicate content opstår, er dovenskab, uvidenhed eller fordi man ikke prioriterer at bruge den nødvendige tid på at at producere unikt content. Man ser fx. på mange webshops, at beskrivelser af produktkategorier og produkter går igen på tværs, hvor den eneste forskel næsten kun er produktnavnet/kategori. Man ser også, at forhandlere blot bruger deres leverandørers beskrivelser af produkter frem for selv at beskrive produkterne. Ydermere kan duplicate content opstå, hvis man bliver så inspireret af andre hjemmesider, at man kommer til at lave for enslydende indhold.
Hvad sker der, hvis jeg har duplicate content?
Google straffer duplicate content ved, at din hjemmeside ikke dukker op i søgeresultaterne. Og dukker du ikke op i søgeresultaterne, går det ud over din synlighed, salg og i side ende hele din forretning.
Sådan undgår du duplicate content
Du undgår duplicate ved at skrive teksterne selv fra bunden. Har du en stor viden om det emne/produkt, du skal skrive om, så bare skriv. Lad være med at se, hvordan andre skriver tingene. Bare skriv det med dine egne ord, så vil du opleve, at din tekst bliver unik, og Google belønner dig. Det sidste kræver selvfølgelig, at du også skriver ud fra de rigtige søgeord og siden generelt er SEO-optimeret. Har du behov for inspiration eller viden om et emne, så læs om det, og luk fanen ned og så begynd at skrive ud fra sine søgeord.
Man kan også benytte canonical tag eller bede Google om kun at tage højde for én kategori, hvis der er mange måder at sortere, og/eller det er umuligt at lave unikke beskrivelser af næsten helt identiske produkter.